Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (7)

Artikkeltema

  • Vurdering (4)
  • Engelsk (3)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Synsvansker (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)
  • Fremmedspråksenteret (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Tony Burner (7)
  • Christian Carlsen (2)
  • Astrid Gillespie (1)
  • Pål Helland (1)
  • Rigmor C. Baraas (1)
Fagartikkel

Undervisningsressurser for nyankomne elever

Et internasjonalt prosjekt med bidrag fra skoler, museer og lærerutdannere har utviklet en verktøykasse for undervisning av nyankomne barneskoleelever. Her introduseres noen eksempler fra innholdet.

Publisert: 20.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Karakterfrie skoler: Elever og fagforeninger må involveres for å lykkes

Hva mener rektorer om implementering av karakterfrie ungdomsskoler?

Publisert: 14.04.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel

«I mix all the språk»– om engelskopplæring i flerspråklige klasserom

Elevers flerspråklige bakgrunn blir i liten grad tatt hensyn til i engelsk som tredjespråk, selv når læreren har relevant videreutdanning. Derfor bør forskriften for særskilt språkopplæring revideres, slik at den blir mer i tråd med kommende læreplan.

Publisert: 01.12.2019 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Fagartikkel

«Ser du ikke at den er lilla?» - om fargesvakhet i skolen

Nesten alle skoleklasser har minst én elev som sliter med å oppfatte farger. Manglende kunnskap om problemet kan føre til negativ oppmerksomhet og latterliggjøring fra medelever og lærere.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagartikkel

Erfaringer med formativ skrivevurdering i engelsk

I små fag med få timer kan det være vanskelig å få til gode formative vurderingspraksiser, og det kan skape konflikt mellom elevers og læreres oppfatninger av hvordan dette skal praktiseres. Men det fins tiltak som kan minske motsetningene og føre til en mer formativ vurderingspraksis.

Publisert: 10.05.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagartikkel

Vurdering for læring i engelsk – funn fra en doktorgradsstudie

Det finnes knapt en lærer som ikke har hørt om vurdering for læring (VFL). Men hva betyr det egentlig, hvordan forstår lærere og elever VFL og hvordan praktiseres det i en travel hverdag? Selv om denne artikkelen tar for seg skrivevurdering i engelskfaget i ungdomsskolen, er temaet likevel relevant for andre trinn/nivåer og andre språkfag.

Publisert: 15.01.2016 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 2016
Fagartikkel

Digitale verktøy – en hjelp i formativ vurdering

En studie viser at selv lærere med lang erfaring og god innsikt i vurdering for læring hadde begrenset innsikt i hvordan digitale verktøy kan veves inn i vurderingsarbeidet. Skolelederne viste også lite systematikk i arbeidet med å øke lærernes digitale kompetanse på dette feltet.

Publisert: 02.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo