Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (29)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (7)
  • Skoleutvikling (7)
  • Læreplaner (5)
  • Samspill og relasjoner (5)
  • Klasseledelse (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Organisering (4)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Matematikk (3)
  • Tester og kartlegging (3)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Digitalisering (2)
  • Kontroll og tilsyn (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Lekser (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Selvregulering (1)
  • Stress (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (30)

Artikkelforfatter

  • Tore Brøyn (30)
Artikkel

Erfaringsbasert ledelse: Om å finne gull bak gråstenk

Behovet for teori er ofte overdrevet innenfor ledelse. Lederen vet som regel hva som bør gjøres, men nøler og søker stadig mer kunnskap i stedet for å handle. Praksisgrupper for ledere kan bidra både til å frigjøre kunnskap og sørge for at denne blir omsatt til praktiske handlinger.

Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel

Nytt senter for læringsanalyse

Læringsanalyse er et felt det blir stilt store forventninger til, men der de konkrete resultatene foreløpig er begrenset. Norge er tidlig ute med å etablere et senter for læringsanalyse.

Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel

Godt relasjonsarbeid gir effektive skoler

Tilknytningsteorien har bevegd seg fra å handle om tidlig samspill mellom mor og barn til å kunne brukes som grunnlag for bevisst relasjonsarbeid i skolen.

Publisert: 15.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1 2017
Artikkel

Stress blant barn og unge

Stadig flere barn og unge ser ut til å oppleve stress i den grad at de har behov for hjelp fra helsevesenet. Skolen bidrar sannsynligvis til denne utviklingen, og det er nødvendig at skole og helsevesen nå går sammen for å finne ut hvordan man kan snu denne utviklingen, sier avdelingsoverlege og professor Trond H. Diseth ved Rikshospitalet.

Publisert: 04.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel

Alle elever ønsker å bli sett – det gjelder også de elevene som uttrykker at de ønsker å være i fred

Elever ble intervjuet om sine relasjoner til lærere. For lærerne ble det en påminnelse om hvor viktig kroppsspråk, stemmebruk og mimikk er for elevenes trivsel og læring.

Publisert: 02.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Artikkel

Lærerstudenter: Lærer lite om lekser

Lærerstudenter savner undervisning om lekser i utdanningen sin. Kun et fåtall har opplevd at lekser blir tatt opp som selvstendig tema, og de færreste har noe om lekser på pensum.

Publisert: 08.08.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
Artikkel

Hvorfor det er blitt så vanskelig å snakke om språket

Grammatikken er nesten forsvunnet ut av skolen samtidig som vært viktige endringer er foretatt for å gjøre den mer funksjonell og forståelig. Til sammen kan disse faktorene bidra til forvirring når man i dagligtalen har behov for å diskutere vårt eget språk.

Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Artikkel

En stille revolusjon innenfor vurdering – men matematikklærerne henger etter

Matematikklærere skiller seg fra andre lærere ved at de i liten grad benytter seg av egenvurdering og hverandrevurdering – noen av dem tror det må være slik på grunn av fagets egenart. Det er de som tror at vurdering i matematikkfaget dreier seg om å krysse av riktige svar.

Publisert: 02.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Artikkel

Læreres arbeidsglede

Positive emosjonelle erfaringer i læreryrket har blitt svært lite studert, selv om de har en stor betydning for det pedagogiske arbeidet. En doktoravhandling har undersøkt hva som gir lærere arbeidsglede.

Publisert: 09.07.2014 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Artikkel

Forskning publiseres, men er det noen som leser og bruker den?

Forskningsprogrammet PraksisFoU er avsluttet. Programstyreleder Svein Lorentzen slår fast at programmet har vært vellykket, ikke minst fordi man har lyktes godt med formidlingen av resultatene. Men god formidling betyr ikke nødvendigvis at resultatene leses og tas i bruk.

Publisert: 03.04.2011 Hentet fra Bedre skole 2/2011
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo