Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • ADD/ADHD (9)
  • Atferd (9)
  • Overgangsfaser (3)
  • Psykisk helse (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Autisme (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Matematikk (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Stress (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (4)
  • NTNU (2)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Ann-Kristin Skjervold (1)
  • Anne Martinsen (1)
  • Beate Heide (1)
  • Guro Kulset Merakerås (1)
  • Lisbeth Iglum Rønhovde (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Marte Strøm (1)
  • Pål Schøne (1)
  • Sara Cools (1)
  • Solveig Hoseth (1)
  • Sølvi W. Normannsen (1)
  • Thomas Kristian Tollefsen (1)
  • Thomas Nordahl (1)
Artikkel

Overraskende funn om ADHD kan hjelpe flere av jentene som sliter

ADHD kan forverre angst, og angst kan forverre ADHD. Jenter er særlig sårbare for å utvikle angstlidelser, men nå har forskere oppdaget noe som kan bidra til å bremse – eller hindre utviklingen.

Publisert: 13.05.2025 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel

Tourettes syndrom og selvregulering

Denne artikkelen gir en beskrivelse av hva som kjennetegner Tourettes syndrom, hva personer med denne diagnosen og eventuelle tilleggsdiagnoser- og vansker strever med, og hvordan man best kan tilrettelegge slik at de får en best mulig hverdag.

Publisert: 28.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagartikkel

Fortell meg hvem du omgås...

Denne artikkelen setter fokus på "annerledesbarna". Disse barna er sårbare for å oppleve negativ relasjonell speiling og utstøting fordi de skiller seg ut fra omgivelsene på en måte som oppleves negativt.

Publisert: 02.04.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2019
Fagartikkel

Forsterket oppfølging i overgangen barnehage–skole for barn med utfordrende atferd

Overgangen mellom barnehage og skole er sårbar for alle barn, og ekstra sårbart hvis et barn har utfordrende atferd. Denne artikkelen tar utgangspunkt i et utviklingsarbeid i Ålesund kommune der fokus har vært på hvordan man kan tilrettelegge for at disse barna skal få en best mulig start på sin skolegang.

Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2018
Artikkel

Ti funn om ADHD, atferdsvansker og overvekt hos barn

Mange barn vokser av seg ADHD. Foreldre tror barn er mer fysisk aktive enn de er. Triste barn blir lett oversett og får ikke den hjelp de har behov for i barnehagen. Noen barn øker mer i vekt enn andre. Forklaringen ligger i spisevanene og bare der.

Publisert: 08.01.2018 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert

Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen

Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Kronikk

For liten til å sitte stille?

Overgangen til skolebenken er stor. Særlig de yngste guttene kan bli sittende igjen med en feilaktig ADHD-diagnose.

Publisert: 13.09.2016 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Fagartikkel

«Det er nå godt at hun bryr seg» - Elever med AD/HD og deres opplevelse av relasjon til kontaktlærer

Denne artikkelen bygger på en intervjustudie av tre elever med AD/HD om hvordan de opplever skolehverdagen og relasjonen til kontaktlæreren sin.

Publisert: 20.04.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2015
Fagartikkel

God skolestart for urolige barn

Denne artikkelen tar for seg et prosjekt som har om mål å sette i verk tiltak for å gi urolige barn en god skolestart og forhindre konsekvensene av feil oppfølging og mangel på tilrettelegging. En mor pekte ut prosjektets mål ved å fortelle om et barn som før høstferien i 1. klasse hadde opplevd ikke å bli invitert i to fødselsdager.

Publisert: 16.07.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo