Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • ADD/ADHD (5)
  • Utviklingsforstyrrelser (3)
  • Atferd (1)
  • Autisme (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (5)

Artikkelforfatter

  • Marie-Lisbet Amundsen (2)
  • Beate Heide (1)
  • Camilla Askevold Særsten (1)
  • Camilla Rød Selmer (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Torunn Berg Johansen (1)
Fagfellevurdert

Hvilke faktorer mener unge med ADHD har hatt betydning for at de har klart å gjennomføre videregående utdanning på normert tid?

Gode relasjoner til lærerne, gode mestringsopplevelser og medbestemmelse kan bidra til at færre elever med ADHD faller utenfor.

Publisert: 19.12.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen
Fagfellevurdert

Medvirkning og motivasjon

Betydningen av medvirkning i valg av studieretning og for motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring

Publisert: 21.02.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Fagartikkel

Fortell meg hvem du omgås...

Denne artikkelen setter fokus på "annerledesbarna". Disse barna er sårbare for å oppleve negativ relasjonell speiling og utstøting fordi de skiller seg ut fra omgivelsene på en måte som oppleves negativt.

Publisert: 02.04.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2019
Fagfellevurdert

AD/HD –beskrivelse av diagnose og eksempler på tiltak for elever i grunnskolen

Barn i den norske enhetsskolen har rett på en tilpasset, likeverdig og inkluderende opplæring. Dette er ledestjerner som i seg selv er vanskelig å oppnå, men når barn og unge har en utfordring eller diagnose, bør tiltak som iverksettes springe ut fra kompetanse om det enkelte barn og deres behov. Barn og unge med diagnosen AH/HD er ulike, men enkelte kan ha behov for særskilt tilrettelegging for at de skal få en tilpasset, likeverdig og inkluderende opplæring. Faglige og sosiale tiltak kan derfor være avgjørende for deres livskvalitet og læring.

Publisert: 13.02.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2019
Fagfellevurdert

Når skolen blir motstander

Foreldrenes betydning som samarbeidspartnere er klart forankret i skolens lovverk og retningslinjer,  men denne artikkelen avdekker at foreldre ofte opplever at de blir mistenkeliggjort og motarbeidet.

Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo