Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • ADD/ADHD (5)
  • Spesialundervisning (5)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (2)
  • Kognitive vansker (2)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Atferd (1)
  • Matematikk (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (1)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Siv Vea Grønneberg (1)
  • Stine Skåla Bragstad (1)
  • Thomas Nordahl (1)
Fagfellevurdert

Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen

Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia 2/2017
Fagfellevurdert

Når skolen blir motstander

Foreldrenes betydning som samarbeidspartnere er klart forankret i skolens lovverk og retningslinjer,  men denne artikkelen avdekker at foreldre ofte opplever at de blir mistenkeliggjort og motarbeidet.

Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2017
Kronikk

ADHD-diagnosens definisjonsmakt

Når diagnosekriteriene fremstiller vanskene som ofte eller alltid til stede, så viser de samtidig til viktigheten av å formidle håp om bedring. At en vanskelig tilstand også kan være normalvariasjon som barnet kan håndtere og endre til det bedre.

Publisert: 19.01.2017 Hentet fra forskning.no
Blogg

Arbeidsminneproblemer og lærevansker: Hvorfor og hva kan gjøres?

Det er liten støtte for at minneproblematikk er en underliggende vanske, det er snarere en konsekvens.

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Fagartikkel

Barn og unge med ADHD – medisinering og tiltak

I dag er ADHD den vanligste psykiatriske diagnosen blant barn og unge. Over 17.500 norske barn og unge går nå på ulike «ADHD-medisiner». Dette er en tredobling på ti år. Diskusjonen rundt ADHD og medisinering er ikke ny. Den har vært intens de siste 20 årene. Denne artikkelen omhandler og drøfter diagnosen ADHD og ulike tiltak, både pedagogiske og bruken av medisiner.

Publisert: 21.04.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo