Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Arbeidsvilkår (4)
  • Atferd (2)
  • Fysisk helse (2)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (4)

Artikkelforfatter

  • Børge Skåland (1)
  • Hilde Larsen Damsgaard (1)
  • Kine Solberg (1)
  • Lene Skaget (1)
  • Magnar Ødegård (1)
Fagfellevurdert

Støy i barnehagen. Barnehageansattes opplevelse av støy og hørselsrelaterte utfordringer

Hørselsskader utgjør omtrent halvparten av meldingene som Arbeidstilsynet mottar om yrkessykdom. Støy i barnehager er en kjent problematikk. Støy kan bidra til blant annet stress, tretthet, irritasjon, konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker samt hørselsrelatert problematikk.

Publisert: 16.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Fagartikkel

Skolen som emosjonell arena – hvordan uro i skolen kan påvirke lærere emosjonelt

Denne artikkelen bygger på en kvalitativ intervjustudie av fem lærere i ungdomsskole og videregående skole om hvordan de opplever uro i skolen. Artikkelforfatterne drøfter her hvordan slik uro virker inn på lærerne emosjonelt og på deres profesjonsutøvelse.

Publisert: 01.04.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2021
Fagartikkel

Spesialpedagogens sårbarhet i møte med elevers krenkende atferd

Artikkelforfatteren har skrevet en doktorgradsavhandling basert på dybdeintervjuer av fjorten lærere som alle hadde vært utsatt for krenkelser fra elever i form av vold eller trussel om vold. I denne artikkelen er fokuset spesielt rettet mot spesialpedagoger som en ekstra sårbar yrkesgruppe når det gjelder fenomenet ‘elever som krenker lærere’.

Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2018
Fagfellevurdert

Lærerlivskvalitet- erfarne læreres opplevelse av skolehverdagen

Lærerne som denne studien har møtt opplever at kravene som knyttes til profesjonen er på kollisjonskurs med nye styringssystemer med fokus på effektivisering og innsparing. «De beskriver et gap mellom intensjon og virkelighet, mellom det de ønsker å gjøre og det det er mulig å få til», skriver forsker Hilde Larsen Damsgaard.

Publisert: 25.09.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo