Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (14)
  • Fagartikkel (2)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Atferd (18)
  • Klasseledelse (6)
  • Barnehage (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Barnetrinn (3)
  • Mobbing (3)
  • Motivasjon (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Selvregulering (3)
  • Skolevegring (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (18)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (5)
  • Ida Gudjonsson (2)
  • Ina Midttveit (2)
  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Grete Sørensen Vaaland (1)
  • Ingunn Størksen (1)
  • Kristin Vestrheim Cranner (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Maren Stabel Tvedt (1)
  • Thormod Idsøe (1)
Podcast

Episode 30: Hvorfor er mobbetallene fortsatt høye, og hva kan gjøres med det?

Denne uka kom Elevundersøkelsen, som viser at mobbetallene kanskje ser ut til å ha stabilisert seg sammenlignet med i fjor. Men fremdeles er det altfor mange elever som blir mobbet på skolen i Norge.

Publisert: 28.03.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Store sosiale forskjeller mellom barn helt fra barnehagen

En ny studie viser store forskjeller mellom barn fra familier med lav og høy utdanning og inntekt når det kom til selvregulering, ordforråd og atferdsproblemer. Forskjellene ble synlige allerede i barnehagen, og økte utover skoleløpet. – Dette er svært bekymringsfullt, sier forskere.

Publisert: 07.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Er foreldre i dag for ettergivende?

Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne negative trenden ved å bli mer autoritative i møte med barn, sier Pål Roland.

Publisert: 01.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

God selvregulering hos barn kan avgjøre hvilke liv de får

God selvregulering kan ikke bare gjøre hverdagen bedre for barna. Det kan også ha noe å si for hvordan det går med dem resten av livet.

Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Kan vi noen gang bli kvitt mobbing?

Andelen elever som opplever mobbing øker for andre år på rad. – Det er urovekkende, og uansett hvor godt vi jobber, vil vi nok aldri helt bli kvitt mobbing og andre krenkelser. Likevel, det er heldigvis mye som kan gjøres for å forebygge, håndtere og stoppe mobbing for å få ned tallene, sier Dziuginta Baraldsnes.

Publisert: 01.02.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Elever med konsentrasjonsvansker opplever mindre læringsstøtte

Ny forskning viser at elever som rapporterte om manglende konsentrasjon også opplevde liten grad av læringsstøtte fra læreren.

Publisert: 16.11.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Kunnskapssenter for utdanning, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Dette er oppdragerstilen som fungerer

En bestemt måte å utøve voksenrollen på viser seg bedre enn alle andre i utviklingen hos barn og unge. Den fungerer like godt for foreldre, som for ansatte i barnehage og skole.

Publisert: 25.08.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Tilhørighet er viktigere for ungdom med innvandrerbakgrunn enn for andre

For ungdom mellom 10 og 15 år henger tilhørighet sterkt sammen med psykisk helse. Særlig for elever med innvandrerbakgrunn.

Publisert: 13.04.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

- Viktig at fagpersoner setter seg inn i diagnosen

Hvordan arbeider skolen med barn som har Smith-Magenis’ syndrom? Og hva kan gjøres for at de skal ha en best mulig skolehverdag?

Publisert: 09.10.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

Forslag om rammeverk for identifisering av skolevegring

Etter lengre tids forskning på skolevegring publiserte en gruppe forskere nylig en artikkel om risikofaktorer og tidlige tegn på vegring. De foreslår et skolebasert rammeverk for å forebygge skolevegring.

Publisert: 09.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hva skjer når skoler dropper karakterer i orden og atferd?

Elever føler de blir mer rettferdig behandlet når de slipper å få orden- og atferdskarakterer. Lærernes holdninger til å kutte ut karakterene varierer mye mellom skoler, ifølge en rapport.

Publisert: 21.12.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Snuoperasjon for tøffe klasser

Hva skal skolen gjøre når en klasse har kommet ut av kontroll? Snumetoden kan få den på rett kjøl.

Publisert: 12.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Proaktiv aggressivitet og forstyrrende atferd i klasserommet

Læreren er den viktigste enkeltpersonen i å utvikle klassen som kontekst. Derfor bør lærere forstå prinsipper i interaksjon mellom aggressivitet hos elever og dem selv som ledere i klassen.

Publisert: 12.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

De stille elevene

Alle lærere har opplevd å ha én eller flere elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn de andre. Disse elevene trenger ulik tilpasning av læringsmiljøet.

Publisert: 11.02.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Mestringsklima eller prestasjonsklima?

En studie blant norske 8. klassinger viser at opplevelsen av det motivasjonelle klima i klassen henger sammen med både emosjonelle og atferdsmessige problem.

Publisert: 30.04.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Ser etter svakheter hos nye lærere

Noen elever ser alltid etter svake punkt når en ny lærer kommer inn i klasserommet. Dette er ofte de samme elevene som har aggressiv atferd, viser forskning ved Læringsmiljøsenteret.

Publisert: 22.07.2014 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Emosjonelle vansker - Hva kan voksne i skolen gjøre for elever med emosjonelle vansker forårsaket av negative livshendelser?

Hva er emosjonelle vansker, og hva kan pedagoger og andre voksne i skolen gjøre for barn med disse utfordringene?

Publisert: 23.11.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Forebygging av aggresjon i barnehagen

Negativ atferd mellom barn i barnehage og mellom elever i skolen er dessverre noe som kan skje, og er svært destruktivt for alle parter. Men hvordan utvikles aggresjon, og hvordan kan det forebygges?

Publisert: 22.10.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo