Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (2)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Autisme (10)
  • Psykisk helse (10)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Kognitive vansker (4)
  • Utviklingsforstyrrelser (3)
  • ADD/ADHD (2)
  • Atferd (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (4)
  • Psykologi i kommunen (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)

Artikkelforfatter

  • Nils Kaland (4)
  • Ellen Ekevik (1)
  • Emilie Kinge (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Maria Helen Bråten Rasmussen (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Tyra Kristiansen Stave (1)
Fagfellevurdert

Elever med autismespekterdiagnose og deres perspektiver på inkludering i ordinær skole

Det er et skolepolitisk mål at alle elever skal ha tilhørighet og en naturlig plass i den ordinære opplæringen. Hvordan opplever elevene inkluderingen?

Publisert: 08.09.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2025
Podcast

Podkast: Hva er egentlig autisme?

Olav Helland (37) elsker brettspill, for da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han.

Publisert: 28.08.2025 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagartikkel

Søvnproblemer og deres innvirkning på kognitive funksjoner og atferd hos personer med autisme

Søvnproblemer gjennom livet er et betydelig problem for personer med autisme, uansett alder og kjønn. Det indikerer at behovet for intervensjoner er stort.

Publisert: 07.08.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2025
Fagartikkel

Autisme, kamufleringsatferd og helsemessige kostnader

Mange autister, som generelt utgjør en sosial minoritetsgruppe, opplever lav sosial status, misforståelser, sosial devaluering og avvisning. Slik kan kamufleringsatferd forstås som et forsøk på å verge seg mot fordommer og diskriminering.

Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Artikkel

Unge med utviklingshemming er avhengige av en ekstraordinær foreldreinnsats for å lykkes med jobb

Forskere etterlyser større innsats fra skolen og støtteapparatet når unge med utviklingshemming skal ut i arbeidslivet. – I dag overlates ansvaret nærmest helt til foreldrene.

Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Vi må bli bedre til å tolke symptomer på autisme og ADHD hos jenter

Jenter tilpasser seg ofte bedre sosialt, og får senere diagnose. Det kan føre til angst, depresjon og spiseforstyrrelser.

Publisert: 22.03.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagfellevurdert

Virkningen av stress, angst og depresjon på livskvaliteten hos voksne med en tilstand innenfor autismespekteret (AST)

Livskvalitet og psykiske problemer synes å være relaterte begreper hos voksne personer med en tilstand innenfor autismespekteret (AST). Formålet med denne artikkelen er å vurdere publiserte studier av stress, angst og depresjon og se på hvordan disse variablene innvirker på livskvaliteten hos voksne med AST.

Publisert: 10.12.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2021
Fagfellevurdert

Er personer innenfor autismespekteret (AST) overrepresentert når det gjelder krenkende og voldelig atferd?

Noen tidlige studier indikerer at det kan være en forbindelse mellom autismespektertilstander (AST) og krenkende og voldelig atferd. Nyere studier tyder imidlertid på at det ikke foreligger en slik relasjon.

Publisert: 30.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2015
Fagartikkel

Jenter med autisme i pubertet

Jenter med høytfungerende autisme og Aspergers syndrom møter på utfordringer når de kommer i puberteten. Forfatteren av denne artikkelen kommer med tips til hvordan omgivelsene kan støtte barna og ungdommene i denne prosessen.

Publisert: 17.05.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2012
Fagartikkel

Bokstavbarna

I denne artikkelen blir vi nærmere kjent med Ingrid, Carl og Kari. Ved hjelp av beskrivelser og utsagn får vi et innblikk i hvordan det kan oppleves å være et «bokstavbarn». Selv om atferdstrekkene kan variere både i styrke, type og omfang, er det likevel en del fellestrekk ved disse barna, nemlig at deres vansker først og fremst kommer til uttrykk i deres samhandling med andre.

Publisert: 08.07.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo