Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (4)
  • Barnetrinn (4)
  • Overgangsfaser (4)
  • SFO/AKS og fritid (4)
  • Lek (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Barn (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Hilde Dehnæs Hogsnæs (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Maja Reinåmo Olsson (1)
  • Thomas Moser (1)
Fagfellevurdert

Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole

Det kan se ut til at barn i hovedsak ser på lek som sin egen aktivitet. Mange barn, både i barnehage og skole, opplever at de voksne sjelden deltar aktivt i lek. Det er heller ikke alle barn som ønsker voksne velkommen inn som deltakere i leken. Like fullt påvirkes barns lek av hvordan den blir oppfattet og gitt rom for av ansatte i barnehage og skole.

Publisert: 23.04.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 4/2023
Video

Læring for livet (7) Overgang fra barnehage til skole

Overgangen fra barnehage til skole er en av livets store. Hvordan kan barnehage, skole, SFO og foreldre være med å legge til rette for en god start for skolestarterne?

Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Slik blir skolestarten smidigere

De aller første skoledagene kan være utfordrende. Ny doktorgradsavhandling ser på hvordan overgangen fra barnehagen kan bli mer sømløs.

Publisert: 21.04.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert

Forståelser av gode overganger og opplevelse av sammenheng mellom barnehage, skole og skolefritidsordning

Hvordan prioriterer pedagogiske ledere, førsteklasselærere og sfo-ledere tiltak som skal gi barn gode overganger og opplevelse av sammenheng mellom barnehage og skole?

Publisert: 24.04.2014 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 7) 2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo