Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (3)
  • Barnetrinn (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Overgangsfaser (2)
  • Lek (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Gro Merete Eide (1)
  • Inger-Lisa Møen (1)
  • Jorunn Spord Borgen (1)
  • Reidun Hoff-Jenssen (1)
Fagfellevurdert

Begynneropplæring – et begrep i stadig endring? En diskursanalyse av meldinger til Stortinget, fra seksårsreformen til fagfornyelsen

Med innføring av femårig grunnskolelærerutdanning ble begynneropplæring et nøkkelbegrep. Dette, sammen med muligheten til å ta master og videreutdanning i begynneropplæring, har bidratt til å gjøre begynneropplæring til et sentralt begrep knyttet til læreres kompetanse.

Publisert: 02.11.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 3/2023
Video

Læring for livet (7) Overgang fra barnehage til skole

Overgangen fra barnehage til skole er en av livets store. Hvordan kan barnehage, skole, SFO og foreldre være med å legge til rette for en god start for skolestarterne?

Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Fra faglærer i kunstfag til kunnskapsområdelærer i Kunst, kultur og kreativitet – dialoger om endring

I prosessen med implementering av den nye rammeplanen for barnehagelærerutdanningen, har vi registrert at det eksisterer frustrasjoner hos faglærerne i musikk, forming og drama knyttet til faglig identitet og rollen som barnehagelærerutdanner.

Publisert: 08.03.2017 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 15) 2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo