Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Barnehage (4)
  • Hørselsvansker (4)
  • Barnetrinn (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (4)

Artikkelforfatter

  • Anne Berg (1)
  • Cathrine Alstad (1)
  • Lene Skaget (1)
  • Siv Hillesøy (1)
  • Stein Erik Ohna (1)
Fagfellevurdert

Støy i barnehagen. Barnehageansattes opplevelse av støy og hørselsrelaterte utfordringer

Hørselsskader utgjør omtrent halvparten av meldingene som Arbeidstilsynet mottar om yrkessykdom. Støy i barnehager er en kjent problematikk. Støy kan bidra til blant annet stress, tretthet, irritasjon, konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker samt hørselsrelatert problematikk.

Publisert: 16.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Fagartikkel

Barn med nedsatt hørsel i barnehage og skole

Denne artikkelen redegjør for forskningsresultater om hvordan nedsatt hørsel i mild til moderat grad kan påvirke språktilegnelsen hos barnehagebarn og på språk- og leseferdighetene til elever i grunnskolen. Det blir også gitt tips om hvordan pedagoger kan tilrettelegge for at barn med nedsatt hørsel skal få best mulige utviklingsmuligheter.

Publisert: 03.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagartikkel

Barns lytteevne og auditive prosesseringsferdigheter

En god lytteevne er viktig for barns språkutvikling og kan også ha stor betydning når det gjelder barns hukommelse, oppmerksomhet og faglige utvikling. Forfatteren av denne artikkelen mener derfor at man i barnehage og skole bør være mer oppmerksomme når det gjelder å undersøke barns lytteferdigheter og sette i verk tiltak overfor de barna som strever med dette.

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Fagfellevurdert

Barnehagepersonalets refleksjoner om vilkår for deltakelse for barn med cochleaimplantat

Barnehagen skal være en arena for et inkluderende fellesskap. Hvilke muligheter har barn med cochleaimplantat for deltakelse i barnefellesskapet.

Publisert: 01.09.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo