Fagartikkel «Jeg kunne like gjerne vært en assistent» Det sier nyutdannede barnehagelærere. De er redde for å ta ledelsen, vise sin kunnskap og si ifra til erfarne medarbeidere i frykt for dårlig samarbeid, viser studie. Publisert: 07.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagartikkel Studentene lagde skulpturer av kosteskaft Studentene gjorde som Pablo Picasso og Joan Miró og lagde kunst ut av gjenbruksmaterialer og et kosteskaft. Publisert: 02.02.2023 Hentet fra Første steg 3/2022
Fagartikkel Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte? Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak. Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Fagartikkel Aktive styrere betyr mye for studenter og praksislærere Å lede en praksisbarnehage krever tid og innsats av styrerne. Her er noen felles retningslinjer og relevant forskning som kan fungere som en støtte i arbeidet med å lede praksisbarnehagen. Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Fagartikkel Barnehagelærere med masterutdanning – en styrke for barnehagen Anerkjennelse, økt lønn og stillinger der de får brukt sin kunnskap vil bidra til at barnehagelærere med mastergrad blir i barnehagen, viser studie. Publisert: 25.11.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Kronikk Behold kompetansen i praksisfeltet Barnehagelærere tar masterutdanning, men vender sjeldent tilbake til barnehagen. Er det til barnas beste? Publisert: 04.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016
Kronikk Barnehagelærerutdanningens digitale tilstand – eller stillstand? Utdannes barnehagelærere med den nødvendige digitale profesjonskompetanse for å jobbe i dagens og framtidens barnehage? Mitt svar er nei. Publisert: 17.06.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
Artikkel Tester pedagogenes empati Er du empatisk nok til å jobbe med barn? Forskere har utviklet et nytt screeningverktøy som skal sikre at de beste pedagogene blir ansatt i barnehagen. Publisert: 03.02.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
Fagartikkel Tegning som metode i studentenes profesjonsutvikling Tegning som metode kan bidra til studentenes utvikling av personlig kompetanse, og dermed fungere profesjonsutviklende. Innholdet i tegningen må imidlertid knyttes til aktuelle temaer i praksisfeltet og i undervisningen. Publisert: 19.08.2015 Hentet fra Første steg 3/2015
Kronikk Omsorg er fjernet! Omsorgsbegrepet mangler i Rammeplan for barnehagelærerutdanning. Rammeplanen må vurderes på nytt og omsorgsbegrepet gjeninnføres! Publisert: 10.12.2014 Hentet fra Første steg 4/2014