Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (20)
  • Artikkel (5)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (26)
  • Lek (26)
  • Samspill og relasjoner (13)
  • Læreplaner (3)
  • Praktiske og estetiske fag (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Skriving (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (26)

Artikkelforfatter

  • Line Fredheim Storvik (5)
  • Einar Sundsdal (2)
  • Heid Osnes (2)
  • Hilde Nancy Skaug (2)
  • Karen I. Draugsvoll (2)
  • Petter Ruenes Jensen (2)
  • Ann-Hege Lorvik Waterhouse (1)
  • Borgunn Ytterhus (1)
  • Cato Tandberg (1)
  • Charlotte Dørsdal (1)
  • Christine B. Østbø Munch (1)
  • Hilde Hofslundsengen (1)
  • Idun A. Husabø (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Ingvill Heimvik (1)
  • Karen Marie Eid Kaarby (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Lill Krestin Ryland (1)
  • Liv Ingrid Aske Håberg (1)
  • Maria Øksnens (1)
  • Marianne Ree Særheim (1)
  • Monica Hammer (1)
  • Nina Anette Angeltveit (1)
  • Odd Haugstad (1)
  • Siri Jung Ødeby Andersen (1)
  • Sissel Aastvedt Halland (1)
Fagartikkel

Lek med ord er et gullkantet kinderegg

Utforskende samtaler med barn om ord kan være som et kinderegg – du får oppfylt tre ønsker på én gang.

Publisert: I dag Hentet fra Første steg 1/2025
Fagartikkel

Kunst er å la barna løpe

Jeg tror mange kan ha et for snevert syn på hva kunst er eller kan være. Kunst kan være å la barna få løpe rundt en benk.

Publisert: 11.06.2025 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagartikkel

Gi barna rom for lek

I en tid med et økende læringspress i barnehagen er det viktig å se betydningen av det å bare være med barna i leken.

Publisert: 15.01.2025 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagartikkel

Et lekemiljø som innbyr til lek

Barnehagen oppgraderte uteområdet og ga lekenaustene nytt liv. Det førte til at barn og voksne ble enda mer aktive i leken enn før.

Publisert: 10.01.2025 Hentet fra Første steg 1/2024
Fagartikkel

Dette er viktig for barns trivsel og helse i barnehagen

Nærværende og lekende voksne er viktig for at barna skal ha det fint i barnehagen.

Publisert: 13.03.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagartikkel

Barns rett til læring gjennom leik

Leik og læring treng ikkje vere motsetnader. Barn lærer når dei leikar, men leiken treng ikkje vere styrt av barnehagelæraren med eit klart mål om å lære.

Publisert: 09.11.2023 Hentet fra Første steg 2/2023
Fagartikkel

Læring i barnehagen – er det så nytt?

Når vi diskuterer leik og læring i barnehagen, er ikkje diskusjonen så ny som vi trur.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Første steg 4/2022
Fagartikkel

Snipp, snapp, snute – er samlingsstunda ute?

Her er fem gode grunnar til å gjennomføre samlingsstunda i barnehagen.

Publisert: 26.01.2023 Hentet fra Første steg 3/2022
Artikkel

– Humor er helt nødvendig for barna

Barn bruker humor for å ha det gøy og slappe av. De bruker humor for å protestere og når de er redde, sier forskere.

Publisert: 07.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Humor som demokratisk verktøy

Humor er en viktig måte for barn å gjøre seg hørt og forstått på i barnehagen.

Publisert: 01.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Dette er forskjellen på normal og unormal seksuell lek hos barn

Normal seksuell lek er preget av glede og nysgjerrighet, mens unormal sexlek er aggressiv og tvangsmessig.

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel

Ikke alt var bra med koronabarnehagen, viser forskning

Mindre barnegrupper og tettere bemanning under koronatiden gjorde at barna ble sett mer enn før, viser forskning. Men ikke alle barna hadde det like bra.

Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel

– Jeg tror barn vil leke mer enn de faktisk gjør

Det sier Terje Melaas ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han mener barnehageansatte bør leke, overraske, tulle og tøyse mer med barna.

Publisert: 16.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel

Ta glede og humor på fullt alvor

Barn skal ifølge rammeplanen få oppleve glede og humor gjennom leken. Det kan gjøres ved spillopper, vitser, ordspill og kroppslig lek.

Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Første steg 4/2020
Fagartikkel

Oppdagande skriving i barnehagen

Femåringar som har fått leike med skriving i barnehagen lærer lettare å lese på skulen. Men kva er forklaringa på at enkelte barn begynner å skrive før andre?

Publisert: 15.04.2021 Hentet fra Første steg 2/2019
Fagartikkel

Forming – et fag uten navn

Forming i barnehagen er mer enn bordaktiviteter med maling og påskepynt. Det er også barns undersøkelser av spor i snø, landskap i sandkassa og å dra på kvister og greiner.

Publisert: 23.02.2021 Hentet fra Første steg 3/2020
Fagartikkel

Fra «formingsfabrikk» til utforskende lek

Om de minste barna fikk bestemme, ville de velge tradisjonelle formingsaktiviteter som potettrykk, påskekyllinger og julenisser? Neppe. De vil heller leke med materialene.

Publisert: 15.02.2021 Hentet fra Første steg 3/2020
Fagartikkel

Rollelek viktig for språkutvikling

Rollelek er viktig for barns språkutvikling. Her er de ulike typene rollelek.

Publisert: 08.06.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Fagartikkel

Lekens egenverdi i ny rammeplan

Barns lek vurderes både å ha instrumentell verdi og egenverdi i den nye, norske rammeplanen for barnehagen. Det kan by på utfordringer.

Publisert: 28.05.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Artikkel

Tre ting verdt å ta vare på

Relasjoner, lek og natur er tre viktige temaer som er verdt å ta vare på i den nordiske barnehagemodellen, mener Berit Bae.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo