Artikkel – Kjefting er krenkelse Høy stemmebruk og kjefting foran andre er verbale krenkelser mot barn, sier forsker Ingrid Lund. Publisert: 31.05.2022 Hentet fra Første steg 1/2022
Artikkel Blir vi kvitt mobbing og trakassering i barnehagen? I januar 2021 ble barnehageloven endret. Den nye loven sier at barnehagen skal ha nulltorelanse mot krenkelser, utestengning, mobbing, vold og trakassering. Publisert: 02.06.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Slik kan barnehageansatte hindre mobbing Mobbing og krenkende adferd blant barn tar mange former. Barnehager som er gode på å motarbeide dette, har ofte noen fellestrekk. Publisert: 14.01.2021 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel Ny film om mobbing i barnehagen Hvordan kan de voksne i barnehagen skape miljøer der alle barn opplever å bli inkludert? Publisert: 27.08.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Slik kan barnehager jobbe mot mobbing Barn i barnehagen mobber først og fremst gjennom å stenge noen ute. For å avdekke det som skjer bør de voksne være tett på barna, mener universitetslektor. Publisert: 14.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Når barn stenges ute i barnehagen Barnehageforskere i Trondheim ser nå tydelig hvordan noen barn er mer sårbare for å bli stengt ute fra leken enn andre. Publisert: 26.01.2017 Hentet fra Forskningsrådet
Artikkel Ikkje berre kos i barnehagen Ny forsking syner at det er i barnehagen det starter. Mobbinga. Det er dei vaksne som sviktar. Publisert: 18.03.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Vaksne bagatelliserer mobbing i barnehagen Minst eit barn per barnehage opplever utestenging frå leik. Likevel tek kvar fjerde vaksen dette ikkje på alvor. Det syner ein rapport om mobbing i barnehagane i Noreg, utarbeidd av ei gruppe leia av forskar Ingrid Lund ved UiA. Publisert: 15.12.2015 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Mobbing i barnehagen - hva kan foreldre og ansatte gjøre? Når små barn prøver seg ut i en sosial verden er de er umodne og uerfarne i forhold til hvordan de skal ta kontakt og tilpasse seg. Noen utvikler hensiktsmessige og gode strategier mens andre får problemer i kommunikasjon og samspill. Publisert: 22.10.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret