Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Barnehage (7)
  • Rådgivingstjeneste (7)
  • Barnetrinn (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Språkvansker (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (6)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Berg (1)
  • Anne Randi Fagerlid Festøy (1)
  • Anne-Lise Sæteren (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Janne Godø Bjerknes (1)
  • Karianne Berg (1)
  • Kathrine B. Krogenæs (1)
  • Oddbjørn Knutsen (1)
  • Olaf Gunnar Alteren (1)
  • Sigrún Arna Elvarsdóttir (1)
  • Torill Moen (1)
Fagartikkel

Rådgivning for et inkluderende fellesskap for alle i barnehagen

Det er stor forskjell på barnehager. Det finnes barnehager hvor de ansatte klarer å skape inkluderende fellesskap, og det finnes barnehager hvor de ansatte ikke har den kompetansen som skal til for å klare dette. Her beskrives en metode for rådgivning som kan hjelpe barnehagepersonalet til å få til dette på en bedre måte.

Publisert: 07.01.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2024
Fagfellevurdert

Overgang barnehage–skole for barn med særskilte behov – en systematisk litteraturgjennomgang fra perioden 2015–2021

De fleste barn opplever sannsynligvis overgangen barnehage–skole som spennende og er fylt av forventninger. For andre kan den også representere et kritisk punkt i deres liv. Ikke minst kan dette gjelde for barn med særskilte behov.

Publisert: 09.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagartikkel

Mangfold og inkludering i barnehagen

Artikkelforfatteren har arbeidet i barnehager både på Island og i Norge. Hun deler her noen erfaringer og tanker om hva som skal til for at man kan få til mer inkludering av barn som trenger spesialpedagogisk hjelp, i barnehagen.

Publisert: 21.06.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2022
Fagartikkel

Barnesamtaler som tiltak i barnehagen

I denne artikkelen blir det gjort rede for hvordan PP-tjenesten som ledd i et systemarbeid hjalp en barnehage å komme i gang med og å gjennomføre barnesamtaler. To av barnehagelærerne ble i etterkant intervjuet om hvordan de vurderte sin egen kommunikasjon i dialogen med barna.

Publisert: 26.04.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Fagartikkel

Barns lytteevne og auditive prosesseringsferdigheter

En god lytteevne er viktig for barns språkutvikling og kan også ha stor betydning når det gjelder barns hukommelse, oppmerksomhet og faglige utvikling. Forfatteren av denne artikkelen mener derfor at man i barnehage og skole bør være mer oppmerksomme når det gjelder å undersøke barns lytteferdigheter og sette i verk tiltak overfor de barna som strever med dette.

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Fagfellevurdert

PPT på nett i barnehager

Hvordan har barnehagestyrerne, den kommunale spesialpedagogen og veileder fra PPT opplevd utprøvingen og nytteverdien av nettveiledning fra PPT til to prosjektbarnehager i en kommune?

Publisert: 19.08.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2022
Fagartikkel

Barn med språkforstyrrelser og et godt språkmiljø i barnehagen for alle barn

Henvisninger av barnehagebarn til PP-tjenesten dreier seg ofte om bekymring for barnets språkutvikling. Forfatteren av denne artikkelen har mange års erfaring som pedagogisk-psykologisk rådgiver og gjør her rede for ulike språkforstyrrelser og hvordan barnehagen kan legge til rette for et godt språkmiljø for alle barna, og spesielt for de barna som trenger ekstra utredning og tiltak knyttet til språkutviklingen.

Publisert: 05.04.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo