Fagartikkel Gi barna rom for lek I en tid med et økende læringspress i barnehagen er det viktig å se betydningen av det å bare være med barna i leken. Publisert: 15.01.2025 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagfellevurdert Å lære å tenke Med utgangspunkt i barnehagebarns første begrepsdannelse drøfter artikkelen pedagogiske virkemidler som kan stimulere og veilede dens videre utvikling og bidra til begrepsmessig selvstendighet. Publisert: 02.12.2019 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 5 | 2019
Fagfellevurdert Barnehagelæreres oppfatninger om muslimsk barneoppdragelse Hva kjennetegner barnehagelæreres oppfatninger av barneoppdragelse til foreldre med muslimsk bakgrunn, og hvordan påvirker dette barnehagelærernes arbeid med å lære barn regler og rutiner? Artikkelen baserer seg på intervjuer med pedagoger i en barnehage. Publisert: 18.07.2019 Hentet fra Barn (Vol. 37) 2/2019
Omtale Den filosofiske boksen Skal barn kunne filosofere i barnehagen, trenger de både begrepskort, terninger og loggbøker. Publisert: 18.11.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Barna lærer kritisk tenkning gjennom diskusjoner Barn skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Men hvordan kan barnehagen gi barna en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling? Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel Danning skjer gjennom refleksjon Etiske refleksjonar om IKT er ein naturleg del av kvardagen i barnehagen, meiner forskar Svein Sando. – Vi må finne balansen mellom for mykje og for lite. Mellom å vere for romslege eller for tilbakehaldne. Det gjer vi best gjennom å snakke med barna. Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel Høy terskel for å markere andre høytider enn de kristne Barnehager unnlater å markere andre religiøse høytider enn de kristne fordi personalet ikke føler seg kompetente. Forskere mener de bør spille mer på foreldre fra andre kulturer. Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel Er det mange måter å være norsk på? Det religiøse mangfoldet blir ikke godt nok ivaretatt i barnehagen i dag. Den kristne protestantismen blir bekreftet som «den norske felleskulturen», en samfunnskultur i entallsform. Mens andre religioner og kulturer blir privatisert som «hjemmets kultur». Dermed kan det se ut som barnehagen ikke makter å demonstrere at det er mange måter å være norsk på. Publisert: 09.11.2015 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Fagfellevurdert Høytidsmarkering i religiøst mangfoldige barnehager Artikkelen tar utgangspunkt i hvordan et utvalg barnehager arbeider med prosessmålet om at barn skal utvikle interesse, toleranse og respekt for hverandre i barnehagen, samt bruk av høytidsmarkering og foreldresamarbeid i den forbindelse. Publisert: 28.03.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 9) 2015