Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (9)
  • Religion/etikk/filosofi (9)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Vetuva (3)
  • Barn (1)
  • Første steg (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Krogstad (2)
  • Siw Ellen Jacobsen (2)
  • Kari Aamli (1)
  • Kari-Mette Walmann Hidle (1)
  • Markus Lindholm (1)
  • Monica Hammer (1)
Fagartikkel

Gi barna rom for lek

I en tid med et økende læringspress i barnehagen er det viktig å se betydningen av det å bare være med barna i leken.

Publisert: 15.01.2025 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagfellevurdert

Å lære å tenke

Med utgangspunkt i barnehagebarns første begrepsdannelse drøfter artikkelen pedagogiske virkemidler som kan stimulere og veilede dens videre utvikling og bidra til begrepsmessig selvstendighet.

Publisert: 02.12.2019 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 5 | 2019
Fagfellevurdert

Barnehagelæreres oppfatninger om muslimsk barneoppdragelse

Hva kjennetegner barnehagelæreres oppfatninger av barneoppdragelse til foreldre med muslimsk bakgrunn, og hvordan påvirker dette barnehagelærernes arbeid med å lære barn regler og rutiner? Artikkelen baserer seg på intervjuer med pedagoger i en barnehage.

Publisert: 18.07.2019 Hentet fra Barn (Vol. 37) 2/2019
Omtale

Den filosofiske boksen

Skal barn kunne filosofere i barnehagen, trenger de både begrepskort, terninger og loggbøker.

Publisert: 18.11.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Barna lærer kritisk tenkning gjennom diskusjoner

Barn skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Men hvordan kan barnehagen gi barna en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling?

Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel

Danning skjer gjennom refleksjon

Etiske refleksjonar om IKT er ein naturleg del av kvardagen i barnehagen, meiner forskar Svein Sando. – Vi må finne balansen mellom for mykje og for lite. Mellom å vere for romslege eller for tilbakehaldne. Det gjer vi best gjennom å snakke med barna.

Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel

Høy terskel for å markere andre høytider enn de kristne

Barnehager unnlater å markere andre religiøse høytider enn de kristne fordi personalet ikke føler seg kompetente. Forskere mener de bør spille mer på foreldre fra andre kulturer.

Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel

Er det mange måter å være norsk på?

Det religiøse mangfoldet blir ikke godt nok ivaretatt i barnehagen i dag. Den kristne protestantismen blir bekreftet som «den norske felleskulturen», en samfunnskultur i entallsform. Mens andre religioner og kulturer blir privatisert som «hjemmets kultur». Dermed kan det se ut som barnehagen ikke makter å demonstrere at det er mange måter å være norsk på.

Publisert: 09.11.2015 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Fagfellevurdert

Høytidsmarkering i religiøst mangfoldige barnehager

Artikkelen tar utgangspunkt i hvordan et utvalg barnehager arbeider med prosessmålet om at barn skal utvikle interesse, toleranse og respekt for hverandre i barnehagen, samt bruk av høytidsmarkering og foreldresamarbeid i den forbindelse.

Publisert: 28.03.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 9) 2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo