Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)
  • Podcast (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (7)
  • Overgangsfaser (7)
  • Samarbeid med hjemmet (7)
  • Barnetrinn (3)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Organisering (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Første steg (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Carina Lange Moi (1)
  • Espen Egeberg (1)
  • Finnborg Scheving (1)
  • Gunnhild Bergset (1)
  • Kathrine Rønning Tvinnereim (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Marte Strøm (1)
  • Pål Schøne (1)
  • Sara Cools (1)
  • Tove Erna Belland (1)
  • Vigdis Alver (1)
Artikkel

Episode 12: – Å starte i barnehagen for første gang

Til høsten er det mange 1-2-åringer som skal starte i barnehagen for aller første gang. Hvordan kan barnehagen legge til rette for at tilvenningen skal bli trygg og god? Og hvorfor er det så viktig at disse små barna får en best mulig start?

Publisert: 14.06.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

«Det er veldig forskjellig fra hjemlandet mitt»: Migrantforeldres erfaringer med kommunikasjon og samhandling med barnehagepersonalet

Hvordan kan barnehagefeltet mildne overgangen for foreldre med migrasjonsbakgrunn når barnet deres skal starte i en norsk barnehage?

Publisert: 18.01.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 3/2023
Podcast

Lærerrommet: Hva er vennskap og fellesskap i barnehagen?

Hva er vennskap mellom barn, hvordan kan det legges til rette for det? Hva kjennetegner gode fellesskap i barnehagen og hvordan kan det jobbes med?

Publisert: 16.11.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Video

Læring for livet (7) Overgang fra barnehage til skole

Overgangen fra barnehage til skole er en av livets store. Hvordan kan barnehage, skole, SFO og foreldre være med å legge til rette for en god start for skolestarterne?

Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Forskyvninger i skolestart: Hvilken rolle spiller kjønn og sosial bakgrunn?

Våre analyser viser at rundt tre prosent av alle barn født i årets siste kvartal får utsatt skolestart, og at en like stor andel av barna født i årets første kvartal får fremskutt skolestart. Kjønnsforskjellene er imidlertid store.

Publisert: 01.11.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 4/2017
Fagartikkel

Foreldreaktiv tilvenning skaper trygge barn

«Det var en drøm i forhold til sånn vi hadde det med det første barnet vårt». Slik oppsummerer et foreldrepar tilvenningen tilbarnehagen etter å ha brukt Jåttåmodellen. Modellen er en foreldreaktiv tilvenning, som vi i Jåttå barnehage i Stavanger har utarbeidet og prøvd ut i over to år nå.

Publisert: 03.06.2015 Hentet fra Første steg 2/2015
Fagartikkel

Overgang og skolestart for barn med spesialpedagogiske behov

Denne artikkelen fokuserer på utfordringer og muligheter i planlegging og samarbeid om overgang for barn med spesialpedagogiske behov. Samarbeid og kunnskapsoverføring mellom barnehage og skole er nødvendig for et godt læringsutbytte og en trygg hverdag både for barn og foreldre. Ofte er det også behov for omfattende fysisk tilrettelegging, noe som må planlegges i god tid før skolestart.

Publisert: 19.05.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo