Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (15)

Artikkeltema

  • Barnehage (15)
  • Samarbeid med hjemmet (15)
  • Barnetrinn (4)
  • Forskning og metode (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Muntlig språk (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Atferd (1)
  • Digitalisering (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Matematikk (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (3)
  • Vetuva (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Første steg (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Lesesenteret (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Bård Amundsen (2)
  • Line Fredheim Storvik (2)
  • Marit Eline Lervik Christensen (2)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Ida Vikseen Larsen (1)
  • Ina Midttveit (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Maren Sofie Sandbakk (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Sissel Fantoft (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Stig Nøra (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Artikkel

Er foreldre i dag for ettergivende?

Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne negative trenden ved å bli mer autoritative i møte med barn, sier Pål Roland.

Publisert: 01.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Foreldresamarbeid gir bedre språkutvikling

Samarbeid mellom hjem og barnehage er spesielt viktig for språkutviklingen til flerspråklige barn. Forskere har studert samarbeidet i 56 barnehager.

Publisert: 22.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Tusenvis av barnehagebarn får språkstøtte etter forskningsprosjekt

Selv om forskningsprosjektet Språksterk nærmer seg slutten, er det bare starten for barnehagene i Groruddalen. Takket være offentlige og private midler, kan Språksterk-modellen nå videreføres og tilbys til nye barnehager.

Publisert: 19.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Episode 12: – Å starte i barnehagen for første gang

Til høsten er det mange 1-2-åringer som skal starte i barnehagen for aller første gang. Hvordan kan barnehagen legge til rette for at tilvenningen skal bli trygg og god? Og hvorfor er det så viktig at disse små barna får en best mulig start?

Publisert: 14.06.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Tillitsarbeidet mellom foreldrene og barnehagen

Foreldre og personale i barnehagen er helt avhengige av hverandres tillit. Begge parter arbeider derfor aktivt for å få til dette. Men det er ikke alltid det fungerer, ser en dansk barnehageforsker.

Publisert: 07.02.2023 Hentet fra Vetuva
Artikkel

Kommunikasjon mellom barnehage og foreldre

Gjennom kommunikasjon skal barnehagen bli tilgjengelig for foreldrene.

Publisert: 31.01.2023 Hentet fra Vetuva
Artikkel

De yngste barna får lite støtte på læring og språk

I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år.

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Hvordan snakker jeg med barna om sykdom og død?

Her er 8 tips til samtalen.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel

Barn som pårørende: Slik snakker du med foreldrene

Jo mer du som barnehageansatt vet, jo mer kan du hjelpe barna.

Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel

Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller

Foreldre som er glade i å lese, får barn som er flinke lesere. Dette må skolen og barnehagene ta på alvor i en tid der både barn og voksne leser stadig mindre på fritida, mener Lesesenteret-forsker.

Publisert: 28.09.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femteklasse?

Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i barnehagen og på skolen har ansvar for å støtte barn i deres utvikling, sier forsker.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Koronatiltak gav ein betre barnehagekvardag for barn

Kortare tid i barnehagen, mindre grupper og same omsorgsgjevarar gav auka trivsel for barna då koronapandemien nådde Noreg.

Publisert: 02.11.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Stengte barnehager: Trangbodde familier sliter mest og ansatte er bekymret for smitte

Ferske undersøkelser viser hvordan koronakrisen påvirker hverdagslivet.

Publisert: 28.04.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik kan barnehagen fange opp de sårbare barna

Barnehageansatte bør se etter endringer i barnas følelser og oppførsel.

Publisert: 21.04.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo