Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (14)

Artikkeltema

  • Barnehage (14)
  • Lek (5)
  • Forskning og metode (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Atferd (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Selvregulering (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (14)

Artikkelforfatter

  • Johanna Birkeland (2)
  • Anette Boye Koch (1)
  • Anne Sigrid Haugset (1)
  • Dag Øystein Nome (1)
  • Einar Sundsdal (1)
  • Hanne Fehn Dahle (1)
  • Hanne Hede Jørgensen (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Johanne Ilje-Lien (1)
  • Maja Plum (1)
  • Mari Pettersvold (1)
  • Maria Øksnens (1)
  • Markus Lindholm (1)
  • Monica Bjerklund (1)
  • Solveig Østrem (1)
  • Tina Binfield-Skøie (1)
  • Wenche Aasen (1)
  • Øystein Skundberg (1)
Dansk — Fagfellevurdert

Pædagogers betydning for børns oplevelser af leg: ”Du må ikke grille en baby”. Om hvordan voksnes handlinger i og omkring børns leg i børnehaven har betydning for børns oplevelser af leg som sjov

Børns viden om leg som sjov kan styrke det legende og børnecentrerede i den nordiske pædagogfaglighed.

Publisert: 10.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Dansk — Fagfellevurdert

Legen som alternativ til en neoliberal læringsdagsorden?

Skiftende historiske teorier om leg i relation til børnehaven indebærer på den ene side opgør med og modstand mod andre og tidligere måder at se og behandle børn på, men stiller sig på den anden side også til rådighed for ambitioner om at styre samfund ved at styre børn.

Publisert: 05.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Fagfellevurdert

Like barn leker best? Likhetens flertydighet

På tross av et stadig mer differensiert samfunn, har likhetstankegangen stått sterkt i det norske samfunnet. Hvordan uttrykker barnehagelærere forståelse av likhet, og hvordan kan dette få betydning for flerkulturelle barns deltagelse i barnehagen?

Publisert: 29.05.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Fagfellevurdert

Livsmestring i den samiske barnehagen

Faktorer som påvirker hvordan miljøet kan fremme barns livsmestring utgjør ofte en kompleks sammenheng. En sentral faktor for å fremme samiske barns livsmestring synes å være at barnehagen fremmer samisk språk og kultur på en måte som gjør at barnet opplever sammenheng mellom barnehages pedagogikk og hjemmets oppdragelse.

Publisert: 27.01.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 6/2020
Fagfellevurdert

Å få øye på det tause som blir "sagt": En estetisk tilnærming til barns uartikulerte perspektiver

Hvordan kan barnehagepersonalets oppmerksomhet mot egne kroppslige og estetiske tegn være en inngang til å (be)gripe og la seg berøre av barnas uartikulerte perspektiver?

Publisert: 29.08.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 5/2019
Fagfellevurdert

Barns rett til lek og utdanning i barnehagen

Det har skjedd store endringer i barnehagesektoren i Norge de siste årene. Barnehagen har blitt et sentralt utdanningspolitisk satsingsområde, de største private barnehagekjedenes eierandel har økt vesentlig og barnehagepedagogikken er blitt et attraktivt marked for produsenter av standardiserte programmer og manualer. I denne artikkelen diskuteres ulike ideer om utdanning og vilkårene for barns rettigheter.

Publisert: 31.05.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 6/2020
Fagfellevurdert

Hvordan forstå barns aldersnormale seksualitet i barnehagen?

Små barns seksualitet blir både faglig og politisk anerkjent som en naturlig og sunn side av deres lek og utvikling. Likevel viser mange studier at foreldre og pedagoger har et komplisert og ambivalent forhold til barns seksuelle atferd og lek.

Publisert: 26.01.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 6, 2020
Fagfellevurdert

Å lære å tenke

Med utgangspunkt i barnehagebarns første begrepsdannelse drøfter artikkelen pedagogiske virkemidler som kan stimulere og veilede dens videre utvikling og bidra til begrepsmessig selvstendighet.

Publisert: 02.12.2019 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 5 | 2019
Fagfellevurdert

«Å lære et håndverk»: Pedagogikklæreres perspektiver på observasjon i barnehagelærerutdanningen

Observasjon skal inngå i barnehagelæreres utdanning slik at kommende  barnehagelærere har kunnskaper om og ferdigheter i observasjon som del av sin profesjonskompetanse. Hvilke kunnskaper og ferdigheter vektlegges i pedagogikklæreres perspektiver på observasjon i barnehagelærerutdanningen?

Publisert: 18.12.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 4/2018
Fagfellevurdert

Lengten etter barnehagekunnskap: Når erfarne assistenter ønsker å bli barnehagelærere

Hva ligger til grunn for erfarne assistenters valg om å utdanne seg til barnehagelærer?

Publisert: 16.08.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 4/2018
Fagfellevurdert

Barnehagelærere med masterutdanning – potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat?

I løpet av de siste ti årene har relativt mange barnehagelærere i Norge tatt utdanning på masternivå. Hva betyr det for barnehagelærere å ha masterutdanning, og hva kan barnehagelærere med masterutdanning tilføre fagfeltet?

Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Fagfellevurdert

Vennskap i småbarnsavdelinger som private relasjoner på en offentlig arena

Hvordan danner barn sosiale relasjoner som vennskap og hvilken påvirkning har barnehagen på disse sosiale prosessene? Denne artikkelen belyser disse spørsmålene ved hjelp av en undersøkelse av samspillet blant 2-3-åringer i to norske barnehager.

Publisert: 22.02.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Fagfellevurdert

Åpne barnehager som rekrutteringsarena for ordinær barnehage

Ulikt eierskap gir ulikt fokus på rekruttering til ordinær barnehage. De som leder kommunale barnehager med 4-5 åpningsdager i uka og mange minoritetsspråklige brukere tror mest på rekrutteringseffekter i sin åpne barnehage.

Publisert: 06.04.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 1/2016
Fagfellevurdert

Til forsvar for barns spontane lek

I denne artikkelen vil vi forfølge FNs forsvar for barns spontane lek. Vi vil gjøre dette blant annet ved å vise at lekens egenverdi står stadig sterkere innen en rekke forskningstradisjoner.

Publisert: 09.04.2015 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 1 (2015)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo