Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Forskningskafe (2)
  • Artikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (8)
  • Barnetrinn (8)
  • Lek (8)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (2)
  • Barn (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Merete Lund Fasting (2)
  • Utdanningsforskning.no (2)
  • Ann Christin Helgesen Bjørke (1)
  • Aslaug Andreassen Becher (1)
  • Einar Sundsdal (1)
  • Ingirid Geirsdatter Heald Kjær (1)
  • Kristin Horn Talgø (1)
  • Maja Reinåmo Olsson (1)
  • Maria Øksnens (1)
  • Reidun Hoff-Jenssen (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
Fagfellevurdert

Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole

Det kan se ut til at barn i hovedsak ser på lek som sin egen aktivitet. Mange barn, både i barnehage og skole, opplever at de voksne sjelden deltar aktivt i lek. Det er heller ikke alle barn som ønsker voksne velkommen inn som deltakere i leken. Like fullt påvirkes barns lek av hvordan den blir oppfattet og gitt rom for av ansatte i barnehage og skole.

Publisert: 23.04.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 4/2023
Artikkel

Evalueringen av seksårsreformen: Barna ønsker seg mer lek i klasserommet

Barna i førsteklasse ønsker seg mer leketid i skoletiden, spesielt inne. Det kommer frem i en ny rapport om seksårsreformen.

Publisert: 28.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Begynneropplæring – et begrep i stadig endring? En diskursanalyse av meldinger til Stortinget, fra seksårsreformen til fagfornyelsen

Med innføring av femårig grunnskolelærerutdanning ble begynneropplæring et nøkkelbegrep. Dette, sammen med muligheten til å ta master og videreutdanning i begynneropplæring, har bidratt til å gjøre begynneropplæring til et sentralt begrep knyttet til læreres kompetanse.

Publisert: 02.11.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 3/2023
Forskningskafe

Forskningskafé: Lekens betydning for de yngste barna i skolen

Lek er viktig for barn, også barn i skolen. Mennesker leker for å leke, ikke for å oppnå noe spesielt. Voksne kan i større grad styre unna lek, men for barn er det nødvendig å leke. I dette foredraget innleder Aslaug Andreassen Becher om lekens betydning for barn i begynneropplæringen, lekens rolle i skolen i dag, samt betydningen av klasserommets fysiske utforming.

Publisert: 23.05.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafé: Om lek og lekens rolle i skolen

Utdanningsforbundet og Utdanningsforskning.no inviterer til forskningskafe om tema "lek" i Lærernes hus. Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap. Du kan følge arrangementet på denne siden.

Publisert: 19.04.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk

«Hvorfor er leken så viktig for barnas livsmestring?»

Livsmestring står høyt på agendaen i barnehager og skoler. Men hvordan kan vi jobbe med dette?

Publisert: 22.03.2023 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert

Klatring i trær og hyttebygging: - om barns lek og lekesteder ute

Typisk for lek i naturen er at  barna leker flere sammen. De sosiale relasjonene bygges gjennom fysisk nærhet mer enn verbal kommunikasjon.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 10) 2015
Fagfellevurdert

Til forsvar for barns spontane lek

I denne artikkelen vil vi forfølge FNs forsvar for barns spontane lek. Vi vil gjøre dette blant annet ved å vise at lekens egenverdi står stadig sterkere innen en rekke forskningstradisjoner.

Publisert: 09.04.2015 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 1 (2015)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo