Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (14)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (14)
  • Læreplaner (14)
  • Forskning og metode (4)
  • Ungdomstrinn (4)
  • Læremidler (3)
  • Naturfag (3)
  • Skriving (3)
  • Norsk (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Digitalisering (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Lek (1)
  • Lekser (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (8)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (2)
  • NorDiNa (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Paideia (1)

Artikkelforfatter

  • Andrea Kjekshus Reite (1)
  • Anita Valenta (1)
  • Anne Holten Kvistad (1)
  • Anne Kristine Øgreid (1)
  • Anne Selvik Ask (1)
  • Annika Wetlesen (1)
  • Arne Johannes Aasen (1)
  • Camilla Sandvik (1)
  • Charlotte Aksland (1)
  • Eli Kristin Aadland (1)
  • Erik Knain (1)
  • Gro Stavem (1)
  • Gustaf Bernhard Uno Skar (1)
  • Henrik Galligani Ræder (1)
  • Ingri Elise Mardal (1)
  • Kristin Torjesen Marti (1)
  • Lene Cherize Haugland Sirevåg (1)
  • Marita Byberg Johansen (1)
  • Merete Hagen Helland (1)
  • Mette Marit Forsmo Jenssen (1)
  • Oddbjørn Raaum (1)
  • Ole Enge (1)
  • Ole Røgeberg (1)
  • Peder Haug (1)
  • Rolf Halse (1)
  • Simen Markussen (1)
  • Siv Eie (1)
  • Siw T. Killengreen (1)
  • Thomas Nordahl (1)
  • Toril Frafjord Hoem (1)
  • Trine Gedde-Dahl (1)
  • Åse Kari Hansen Wagner (1)
Fagfellevurdert

Bør vi snakke om porno i barneskolen? En studie om undervisning tilknyttet seksualitet og pornografi på mellomtrinnet

Selv om mange barn ser pornografi er tematikken pornografi, barns eksponering for pornografi og hvordan lærere håndterer dette i skolen et underkommunisert tema.

Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 2/2024
Fagfellevurdert

30 år med inkluderende opplæring i norsk skole

Inkluderende opplæring har fått en form for begrepsmessig fotfeste i norsk skole, men inkludering som gjennomført praksis er et langt stykke borte.

Publisert: 29.01.2025 Hentet fra Paideia 28/2024
Fagfellevurdert

Lek med håndbrekket på: en studie av lekens møte med målstyrt læringsaktivitet i første klasse

Leken kan på paradoksalt vis, gjennom sitt flertydige vesen, både flyte med, støtte opp om og utfordre undervisningens mål og innhold.

Publisert: 17.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Fagfellevurdert

Læreres kunnskapskilder til skriveopplæring i begynneropplæringen

Med Kunnskapsløftet (LK06) ble skriving innført som en av fem grunnleggende ferdigheter. Selv om skriving formelt har vært ansett som en nøkkelferdighet i over femten år, finnes det ingen offentlige retningslinjer for opplæring i skriving i de ulike fagene.

Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert

Tilfeldigheter styrer undervisningspraksis i mat og helse på 1.–4. trinn

En løsning for å utjevne sosiale forskjeller og bedre folkehelsen i befolkningen er å satse på utdanning til barn tidlig i livsløpet. Trass i dette er mat og helse faget med færrest timer av de obligatoriske fagene i skolen, og faget med lavest formell fagkompetanse hos de som underviser.

Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Fagfellevurdert

Småkryp – 2. klassingers tegninger i naturfag

I skolens naturfag blir tegninger brukt både som avkobling og som tilnærming til skrift. Tegning kunne fått en større plass for å hjelpe elevene mot en bedre konseptuell forståelse av de naturfaglige fenomenene de lærer om.

Publisert: 19.03.2024 Hentet fra NorDiNa (Vol. 19) 2/2023
Fagfellevurdert

Skoleferdigheter i endring: Utviklingen over tid målt ved nasjonale prøver

Ifølge offisiell statistikk, var norske elevers gjennomsnittlige ferdigheter tilnærmet uendret i årene 2014–2021, basert på årlige nasjonale prøver. Omfattende analyser av simulerte data der sannheten er kjent, viser utvetydig at de offisielle tallene er misvisende.

Publisert: 23.01.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert

Læreplananalyse av samfunnsfaget i grunnskolens fremstilling av IKT og digitale medier: Konkurransedyktig arbeidskraft eller dannede, digitale medborgere?

I henhold til samfunnsfagets danningsmandat bør elevene utvikle en forståelse av digitaliseringens innvirkning på samfunnet. Ved å inkludere det digitale medborgerskapet i læreplanen i samfunnsfag burde man forvente at læreplanen legger tydelige føringer for dette.

Publisert: 11.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 3/2023
Fagfellevurdert

Kritisk skriving på barnetrinnet

Hvordan kan man arbeide slik at elevene utvikler både sin egen kritiske kompetanse og sin egen myndige kritiske stemme?

Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

‘Sted’ som utgangspunkt for kritisk tenkning i geografi

Denne artikkelen ønsker å bidra til å konkretisere hvordan det geografiske og det kritiske i læreplanen kan ivaretas gjennom en flerdimensjonal stedstilnærming. Elevene kan utforske steder som lokaliteter og arenaer for sosial samhandling og meningsskaping. Hvordan naturen former steder sammen med politiske, økonomiske og kulturelle prosesser over tid, er også sentralt i en utforskende geografiundervisning.

Publisert: 12.06.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring

I begynneropplæringen er det stort fokus på at elevene skal lære å lese, og leselekser som har til hensikt å utvikle elevens lesekompetanse står derfor i en særstilling.

Publisert: 23.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 1/2022
Fagfellevurdert

Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen

Et bredt bærekraftbegrep – som inkluderer kultur, verdier og natursyn – er viktig for å forstå hvordan den enkelte forholder seg til endring og kan bidra til endring gjennom demokratisk deltakelse.

Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Profesjonelle læringsfellesskap og læreres undervisningspraksis

Opplever lærere i kollektivt orienterte skoler med sterke profesjonelle læringsfellesskap høyere grad av profesjonstilfredshet, og har de bedre forutsetninger for å utøve god undervisningspraksis sammenlignet med lærere i skoler hvor det profesjonelle læringsfellesskapet er svakere?

Publisert: 04.03.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 1/2022
Fagfellevurdert

Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen

Bevis inngår som en del av et kjerneelement i faget i den nye læreplanen i matematikk for grunnskolen. Denne studien ser nærmere på hvordan kompetanser knyttet til arbeid med bevis fremkommer på trinn 1–10.

Publisert: 13.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 3/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo