Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (5)
  • Lærerutdanning (5)
  • Læremidler (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Bedre skole (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Olav-Johan Øye (1)
  • Pål E.O. Jom (1)
  • Toril Aagaard (1)
Fagartikkel

Læringsbane i matematikk – et planleggingsverktøy for undervisning

Planleggingsverktøyet læringsbane i matematikk, skiller seg fra andre planleggingsverktøy ved at det legger spesiell vekt på hvordan de matematiske elementene i læreplanen er relatert til hverandre, og hvordan dette kan brukes aktivt i planlegging og gjennomføring av undervisningen.

Publisert: 21.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Artikkel

Mange elever kan ikke bruke verktøy

Mange elever vet ikke hva en høvel er, og enda færre kan bruke den. Manglende kompetanse blant lærerne, for store klasser og lite penger har ført til at færre lærer tresløyd.

Publisert: 20.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk

Å fjerne nettbrett fra undervisningen fratar elever og lærere mange muligheter

KRONIKK: Debatten om digitalisering i skolen må nyanseres, skriver skoleforsker.

Publisert: 16.06.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Slik kan grunnskolen få flere mannlige lærere

Forskere har undersøkt hvorfor menn ikke blir lærere. Her er forslagene som kan få dem til å velge veien inn i klasserommet.

Publisert: 08.10.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Når naturen blir klasserom

Hva skjer når klasserommet flyttes ut i naturen?

Publisert: 02.11.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo