Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (2)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (5)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (5)
  • Barnehage (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Andrea Kjekshus Reite (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Ingri Elise Mardal (1)
  • Lamin André Kvaale-Conateh (1)
  • Siw T. Killengreen (1)
  • Solvejg Jobst (1)
  • Susanne Dorthea Dietrichson (1)
  • Øystein Skundberg (1)
Fagfellevurdert

Bør vi snakke om porno i barneskolen? En studie om undervisning tilknyttet seksualitet og pornografi på mellomtrinnet

Selv om mange barn ser pornografi er tematikken pornografi, barns eksponering for pornografi og hvordan lærere håndterer dette i skolen et underkommunisert tema.

Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 2/2024
Fagfellevurdert

«Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst

Siden begynnelsen av 2000-tallet har norske myndigheter iverksatt områdesatsinger i utsatte byområder som et ledd i å utjevne sosiale ulikheter i samfunnet. Hvordan relaterer områdesatsinger til læreres praksis i skolen?

Publisert: 06.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Hvordan forstå barns aldersnormale seksualitet i barnehagen?

Små barns seksualitet blir både faglig og politisk anerkjent som en naturlig og sunn side av deres lek og utvikling. Likevel viser mange studier at foreldre og pedagoger har et komplisert og ambivalent forhold til barns seksuelle atferd og lek.

Publisert: 26.01.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 6, 2020
Artikkel

Slik kan grunnskolen få flere mannlige lærere

Forskere har undersøkt hvorfor menn ikke blir lærere. Her er forslagene som kan få dem til å velge veien inn i klasserommet.

Publisert: 08.10.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Dobbelt så mange gutter som jenter får utsatt skolestart

Flest gutter begynner ett år senere på skolen og flest jenter begynner tidligere. Men forskerne er usikre på om det er ulik modenhet som er forklaringen.

Publisert: 30.01.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo