Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Kronikk (2)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (8)
  • Barnetrinn (8)
  • Ungdomstrinn (8)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Studieforberedende (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Atferd (2)
  • Digitalisering (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Selvregulering (1)
  • Synsvansker (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (3)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Lesesenteret (1)
  • Statped (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Liv Kaarstad Lie (1)
  • Arun Gosh (1)
  • Dieuwer ten Braak (1)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Ingunn Størksen (1)
  • Kristin Vestrheim Cranner (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Ragnhild Lenes (1)
  • Rikke Bjurstrøm (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Artikkel

Er foreldre i dag for ettergivende?

Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne negative trenden ved å bli mer autoritative i møte med barn, sier Pål Roland.

Publisert: 01.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk

Vi finner store sosiale forskjeller mellom barn i barnehage - og de øker i skolen

KRONIKK: En ny studie viser at det er store forskjeller allerede i barnehagen mellom barn av foreldre med høy og lav utdanning og inntekt, og forskjellene vedvarte eller økte utover skoleløpet.

Publisert: 17.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte

De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best?

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk

Teknologien løper fra jussen i skolen. Barnas personopplysninger selges til høystbydende

Regjeringens ferske strategiplan for digital kompetanse i barnehage og skole hopper uelegant over helt sentrale utfordringer.

Publisert: 07.06.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller

Foreldre som er glade i å lese, får barn som er flinke lesere. Dette må skolen og barnehagene ta på alvor i en tid der både barn og voksne leser stadig mindre på fritida, mener Lesesenteret-forsker.

Publisert: 28.09.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Dette er oppdragerstilen som fungerer

En bestemt måte å utøve voksenrollen på viser seg bedre enn alle andre i utviklingen hos barn og unge. Den fungerer like godt for foreldre, som for ansatte i barnehage og skole.

Publisert: 25.08.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Læring hos barn og unge med synshemming

Læringspraksis og metodikk som fungerer godt for barn og unge med synshemming. Rapport fra Statped og NTNU Samfunnsforskning.

Publisert: 27.05.2016 Hentet fra Statped
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo