Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagartikkel (3)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (8)
  • Klasseledelse (8)
  • Ungdomstrinn (8)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Organisering (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Mobbing (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)
  • Bedre skole (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Haugland Balsnes (1)
  • Eldar Taraldsen (1)
  • Endre Kanestrøm (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Jarmund Veland (1)
  • Jorun Christensen (1)
  • Kjærsti Vekseth Sakshaug (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • May Linda Hamm (1)
  • Pål Asp (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Artikkel

Dette kan styrke relasjonane mellom elevane

I klasserommet er det ingen motsetnad mellom fagleg og sosial læring, syner ny forsking.

Publisert: 24.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk

Instrumentopplæring forbedret klassemiljøet

Kulturskolelærere underviste tredjeklassinger ved Tordenskjoldsgate skole i ett år. Todda-prosjektet er et eksempel til etterfølgelse for andre skoler.

Publisert: 09.10.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Vær obs på disse formene for mobbing

Fersk forskning fra OsloMet viser hvordan mobbing kan oppstå i grupper. - Det er veldig viktig å forstå at gruppedynamikker spiller en vel så viktig rolle i mobbing som enkeltelever, sier forsker Selma Therese Lyng.

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Sårbare barn i skolen

Det å ha lav sosioøkonomisk status kan være et hinder for inkludering. Når barn har tilleggsvansker, vil risikoen for problemer i relasjon til andre elever og lærere bli langt større. En omfattende spørreundersøkelse har tatt for seg sosialt sårbare barn og delt dem i fire kategorier: barn med foreldre som er rusmisbrukere, som har psykiske problemer, flyktningbarn og barnevernsklienter.

Publisert: 13.09.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Artikkel

Elever på høyere klassetrinn opplever dårligere klasseledelse

God klasseledelse er viktig for elevenes motivasjon, velvære og læring. Forskning utført av Læringsmiljøsenteret tyder på at elevenes opplevelse av lærernes klasseledelse utvikler seg klart negativt fra 5. til 10. klassetrinn.

Publisert: 06.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Egge-modellen

I denne artikkelen beskrives en ny arbeidsmodell for grunnskolen utviklet gjennom en aksjonsforskningsstudie i et samarbeid mellom Egge barneskole i Steinkjer kommune og Høgskolen i Nord-Trøndelag. Gjennom sosial interaksjonisme med felles dialog uten bruk av lekser eller lærebøker i tradisjonell forstand, har prosjektet klart å heve motivasjon, lærelyst og resultater blant elevene.

Publisert: 22.07.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2014
Fagartikkel

Kvalitet på lærer-elev-relasjonen i norsk grunnskole

Denne artikkelen bygger på en studie der det er undersøkt i hvilken grad elevers kjønn, alder, skolefungering og psykisk helse, samt lærers kjønn, er assosiert med kvalitet på relasjonen mellom lærer og elev. Undersøkelsen er gjennomført i et representativt nasjonalt utvalg av 825 barn i 1.–7. klasse.

Publisert: 15.07.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo