Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (5)
  • Forskning og metode (3)
  • Læreplaner (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lek (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (5)

Artikkelforfatter

  • Andrea Kjekshus Reite (1)
  • Anne Grete Tøge (1)
  • Anne Holten Kvistad (1)
  • Arne Johannes Aasen (1)
  • Emilia Andersson-Bakken (1)
  • Gustaf Bernhard Uno Skar (1)
  • Ingri Elise Mardal (1)
  • Ingvill Krogstad Svanes (1)
  • Ira Malmberg-Heimonen (1)
  • Marita Byberg Johansen (1)
  • Reidun Hoff-Jenssen (1)
  • Siw T. Killengreen (1)
  • Therese Saltkjel (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
Fagfellevurdert

Bør vi snakke om porno i barneskolen? En studie om undervisning tilknyttet seksualitet og pornografi på mellomtrinnet

Selv om mange barn ser pornografi er tematikken pornografi, barns eksponering for pornografi og hvordan lærere håndterer dette i skolen et underkommunisert tema.

Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 2/2024
Fagfellevurdert

Læreres kunnskapskilder til skriveopplæring i begynneropplæringen

Med Kunnskapsløftet (LK06) ble skriving innført som en av fem grunnleggende ferdigheter. Selv om skriving formelt har vært ansett som en nøkkelferdighet i over femten år, finnes det ingen offentlige retningslinjer for opplæring i skriving i de ulike fagene.

Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert

Begynneropplæring – et begrep i stadig endring? En diskursanalyse av meldinger til Stortinget, fra seksårsreformen til fagfornyelsen

Med innføring av femårig grunnskolelærerutdanning ble begynneropplæring et nøkkelbegrep. Dette, sammen med muligheten til å ta master og videreutdanning i begynneropplæring, har bidratt til å gjøre begynneropplæring til et sentralt begrep knyttet til læreres kompetanse.

Publisert: 02.11.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 3/2023
Fagfellevurdert

Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19-pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap

12. mars 2020 ble alle norske skoler stengt på grunn av covid-19-viruset. Denne nye kontekstualiseringen av skolen ga endrede vilkår for kommunikasjon mellom lærere og elever og elevene imellom, og undervisning, samtaler og samarbeid måtte ta andre former enn til vanlig.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid for lærernes vurderinger av egen kompetanse til å tilpasse opplæring i skolen

Å tilpasse opplæringen er et uttalt krav i den norske opplæringsloven. Lærernes samarbeid med andre profesjoner i og rundt skolen er viktig for å inkludere barn med spesielle behov i ordinær opplæring.

Publisert: 03.03.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 2/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo