Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (12)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (12)
  • Læreplaner (8)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Læremidler (2)
  • Matematikk (2)
  • Naturfag (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Skriving (2)
  • Digitalisering (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Norsk (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (12)

Artikkelforfatter

  • Anita Valenta (1)
  • Anne Kristine Øgreid (1)
  • Anne Selvik Ask (1)
  • Annika Wetlesen (1)
  • Beate Lindemann (1)
  • Camilla Sandvik (1)
  • Eli Kristin Aadland (1)
  • Erik Knain (1)
  • Gro Stavem (1)
  • Henrik Galligani Ræder (1)
  • Inger Karin Auestad (1)
  • Ingvill Krogstad Svanes (1)
  • Janne Fauskanger (1)
  • Kristin Torjesen Marti (1)
  • Marianne Maugesten (1)
  • Merete Hagen Helland (1)
  • Mette Marit Forsmo Jenssen (1)
  • Oddbjørn Raaum (1)
  • Ole Enge (1)
  • Ole Røgeberg (1)
  • Reidar Mosvold (1)
  • Rolf Halse (1)
  • Simen Markussen (1)
  • Siv Eie (1)
  • Thomas Nordahl (1)
  • Trine Gedde-Dahl (1)
Fagfellevurdert

Tilfeldigheter styrer undervisningspraksis i mat og helse på 1.–4. trinn

En løsning for å utjevne sosiale forskjeller og bedre folkehelsen i befolkningen er å satse på utdanning til barn tidlig i livsløpet. Trass i dette er mat og helse faget med færrest timer av de obligatoriske fagene i skolen, og faget med lavest formell fagkompetanse hos de som underviser.

Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Fagfellevurdert

Skoleferdigheter i endring: Utviklingen over tid målt ved nasjonale prøver

Ifølge offisiell statistikk, var norske elevers gjennomsnittlige ferdigheter tilnærmet uendret i årene 2014–2021, basert på årlige nasjonale prøver. Omfattende analyser av simulerte data der sannheten er kjent, viser utvetydig at de offisielle tallene er misvisende.

Publisert: 23.01.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert

Læreplananalyse av samfunnsfaget i grunnskolens fremstilling av IKT og digitale medier: Konkurransedyktig arbeidskraft eller dannede, digitale medborgere?

I henhold til samfunnsfagets danningsmandat bør elevene utvikle en forståelse av digitaliseringens innvirkning på samfunnet. Ved å inkludere det digitale medborgerskapet i læreplanen i samfunnsfag burde man forvente at læreplanen legger tydelige føringer for dette.

Publisert: 11.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 3/2023
Fagfellevurdert

Kritisk skriving på barnetrinnet

Hvordan kan man arbeide slik at elevene utvikler både sin egen kritiske kompetanse og sin egen myndige kritiske stemme?

Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

‘Sted’ som utgangspunkt for kritisk tenkning i geografi

Denne artikkelen ønsker å bidra til å konkretisere hvordan det geografiske og det kritiske i læreplanen kan ivaretas gjennom en flerdimensjonal stedstilnærming. Elevene kan utforske steder som lokaliteter og arenaer for sosial samhandling og meningsskaping. Hvordan naturen former steder sammen med politiske, økonomiske og kulturelle prosesser over tid, er også sentralt i en utforskende geografiundervisning.

Publisert: 12.06.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen

Et bredt bærekraftbegrep – som inkluderer kultur, verdier og natursyn – er viktig for å forstå hvordan den enkelte forholder seg til endring og kan bidra til endring gjennom demokratisk deltakelse.

Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Profesjonelle læringsfellesskap og læreres undervisningspraksis

Opplever lærere i kollektivt orienterte skoler med sterke profesjonelle læringsfellesskap høyere grad av profesjonstilfredshet, og har de bedre forutsetninger for å utøve god undervisningspraksis sammenlignet med lærere i skoler hvor det profesjonelle læringsfellesskapet er svakere?

Publisert: 04.03.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 1/2022
Fagfellevurdert

Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer

Matematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Denne studien retter fokuset mot hvilke matematiske undervisningsutfordringer som er i fokus når lærere reflekterer over egen undervisning, og hvilke deler av den profesjonelle kunnskapsbasen de trekker inn i refleksjonene.

Publisert: 23.03.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 1/2021
Fagfellevurdert

Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen

Bevis inngår som en del av et kjerneelement i faget i den nye læreplanen i matematikk for grunnskolen. Denne studien ser nærmere på hvordan kompetanser knyttet til arbeid med bevis fremkommer på trinn 1–10.

Publisert: 13.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 3/2020
Fagfellevurdert

Stillelesing i norskfaget – fra pustepause for læreren til veiledningsøkt i lesing?

Denne studien undersøker hva fire lærere på barnetrinnet gjør når elevene leser stille. Stillelesing er en vanlig aktivitet i norske klasserom, men kunnskapen om hva læreren gjør i denne tiden og hvordan hun veileder faglig, er begrenset.

Publisert: 16.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Fagfellevurdert

Tidlig fremmedspråkundervisning på barneskolen – et nødvendig grunnlag for en god nok språkkompetanse i framtiden

Hvilke utfordringer og muligheter ligger i tidlig fremmedspråkundervisning – og hva bør en mulig fremtidig struktur inneholde?

Publisert: 25.10.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 8) 2/2014
Fagfellevurdert

Fellesskap i oppløysing? Differensieringspraksis på 6. trinn

Funn i denne studien tyder på at tilpasset opplæring ikke kan studeres som et fenomen uavhengig av læringsfellesskapet som elevene inngår i. Utfordringen med differensiering er å forstå at den har en faglig og en relasjonell side.

Publisert: 09.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo