Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Bygg og arkitektur (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Barnehage (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Lek (1)
  • Læremidler (1)
  • Motivasjon (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Ann Mette Rekkedal (1)
  • Ellen Beate Hansen Sandseter (1)
  • Ole Johan Sando (1)
  • Rasmus Kleppe (1)
  • Sunniva Evjen (1)
Fagartikkel

Skolens pusterom – romlige og sosiale kvaliteter ved skolebiblioteket

Bibliotekrommet kan på sitt beste være en faglig og sosial arena for elevene – men kanskje er rollen som fristed like viktig?

Publisert: 06.01.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagfellevurdert

Innendørs risikofylt lek: Muligheter for spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer?

Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. Denne studien undersøker ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø.

Publisert: 13.01.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 4) 2/2020
Fagartikkel

God lyd i skolen. Betydningen av lydutjevningsanlegg som universell utforming

Lydutjevningsanlegg (høyttalersystem) bidrar til bedre lytteforhold. Forfatteren av denne artikkelen skriver at det særlig er de yngste elevene og elever med ulike grader av hørselsvansker som har god nytte av slike anlegg. I tillegg kan det også ha positiv effekt på læringsmiljøet for andre elever og for læreren, ved at flere elever får med seg undervisningen uten å bli forstyrret av bakgrunnsstøy.

Publisert: 26.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo