Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Blogg (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (11)
  • Digitalisering (11)
  • Samfunnsfag og historie (4)
  • Barnehage (2)
  • Læremidler (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Religion/etikk/filosofi (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mobbing (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • Vetuva (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Kristoffer Slettholm (1)
  • Mari Lilleslåtten (1)
  • Marianne Undheim (1)
  • Natalia Kucirkova (1)
  • Ola Erstad (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Stian Bernhard Syversen (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
  • Vigdis Alver (1)
  • Øystein Gilje (1)
Fagfellevurdert

Pedagogikkens relevans i den digitale tilstand

Vi trenger å utvikle kritisk teori som makter å problematisere dynamikken i den digitale tilstanden vi lever i.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Artikkel

Språklige trekk kan være nøkkelen til å avsløre falske nyheter

Verbtider, pronomen og metaforer er noe av det som kan være annerledes i en tekst når skribenter prøver å lure oss.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg

Hvordan skaper utdanningsteknologi et hierarki mellom lærere?

Kompetansen til de som fremmer innovativ teknologibruk i klasserommet er ofte i tråd med kommersielle interesser.

Publisert: 22.08.2022 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert

Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen

Digital teknologi er en integrert del av de fleste barnehagebarns hverdagsliv i Norge i dag, men det kan se ut som barnehagebarn har mest erfaring med medieprodukter og medieinnhold laget av andre.

Publisert: 28.03.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022
Fagartikkel

Kunstig intelligens og læringsanalyse for læring og vurdering

Med en personlig skjerm er tilbakemelding et klikk unna for alle elever. Men er programvare som bruker kunstig intelligens, til hjelp for elevens læring og lærerens vurdering?

Publisert: 25.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Demokratiet, teknologien og skolen

Det nye samfunnsfaget for videregående mangler en klar kobling mellom teknologi og demokrati. Dette er problematisk i et samfunn der vi i stadig større grad blir påvirket gjennom individuelt tilpasset informasjon og desinformasjon.

Publisert: 12.03.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Podcast

Lærerrommet: Falske nyheter eller fakta, hvordan bli mer kildekritisk?

Hvordan kan elever, lærere og skolen bli mer bevisste på kilder? Og hva er egentlig kritisk tenkning?

Publisert: 26.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Hvor gode er egentlig skolelever til å vurdere sannheten i det de leser?

Forskere ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo lot videregåendeelever teste ut et skreddersydd undervisningsopplegg for kildekritikk og kildebevissthet. Svarene de fikk var interessante.

Publisert: 20.06.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Det fordomsfulle språket

Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring.

Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Avliver myten om de digitale barna

- Barn har alltid vært mindre interessert i nyheter enn voksne, men de har fortsatt behov for de redaksjonelle nyhetsmediene, sier førsteamanuensis Eiri Elvestad ved USN Handelshøyskolen.

Publisert: 28.05.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Danning skjer gjennom refleksjon

Etiske refleksjonar om IKT er ein naturleg del av kvardagen i barnehagen, meiner forskar Svein Sando. – Vi må finne balansen mellom for mykje og for lite. Mellom å vere for romslege eller for tilbakehaldne. Det gjer vi best gjennom å snakke med barna.

Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo