Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (6)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (6)
  • Mangfold og integrering (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Samfunnsfag og historie (3)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Barnehage (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Selvregulering (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (2)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Bård Amundsen (1)
  • Erik Engblad (1)
  • Leif Tore Sædberg (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Artikkel

Tema: Kontroversielle tema

Kontroversielle tema er spørsmål som kan oppfattes som emosjonelle, sensitive eller konfliktskapende. På denne siden finner du artikler og andre ressurser som med ulik inngang belyser tematikken.

Publisert: 28.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Slik kan du som lærar bidra til elevmedverking i skulen

Elevane har rett til å vere med å bestemme i skulekvardagen sin, men det varierer korleis og i kva grad det blir praktisert. Kva kan lærarar gjere, og kva seier forskinga om temaet?

Publisert: 19.04.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Fornorsking av samer, kvener og skogfinner: - De færreste forstår hvor langt norske myndigheter gikk

Sannhets- og forsoningskomiteens rapport vil skape debatt om den norske behandlinga av samer, kvener og skogfinner, tror Anne Julie Semb. Dekanen ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet har fått innblikk i et mørkt kapittel av norsk historie gjennom arbeidet i kommisjonen.

Publisert: 10.02.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

En barnehage med plass til alle

I Oslo-barnehagen Gydas vei står mangfold høyt på agendaen året gjennom. Barnas åpenhet og nysgjerrighet rundt ulike måter å leve på gjenspeiles både i leken, i de fysiske omgivelsene og i den pedagogiske tilnærmingen.

Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Land som gjør det bra i PISA-undersøkelsen har én ting felles: Høy grad av likestilling

Det mest gjennomgående ved land som er «skolevinnere» er hvor likestilt kjønnene i befolkningen er. Forsker Janine Campbell ved Læringsmiljøsenteret er overrasket over funnene sine.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo