Artikkel Lærere etterlyser mer opplæring om nettmobbing Lærere anerkjenner at nettmobbing er et problem i skolen, men føler seg dårlig forberedt til å adressere problemet. De etterlyser bedre retningslinjer og spesifikk opplæring. Publisert: 10.11.2021 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Hvordan føles det å bli mobbet 24 timer i døgnet? Mellom 50 til 90 prosent av dem som blir mobbet digitalt, blir også mobbet tradisjonelt. – Vi har en gruppe elever som aldri får fred, sier forsker. Publisert: 02.02.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Når mobbingen kan foregå 24 timer i døgnet – Bruken av digitale medier kan blant annet føre til at mobbingen får et mye større publikum enn i skolegården, sier Ida Sjursø. Hun er en av deltagerne under Forsker Grand Prix 2020. Publisert: 07.09.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Det fordomsfulle språket Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring. Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hva er mobbing og trakassering? Og hvordan påvirker mobbing, også den digitale, elevenes livskvalitet og skolefaglige prestasjoner? Det har Gunstein Egeberg levert sin doktoravhandling om. Publisert: 30.03.2017 Hentet fra Senter for IKT i utdanningen
Artikkel Barn og nye medier Nye medier er langt fra så farlige for barn som vi ofte tror, viser Elisabeth Staksruds forskning. Hun har bidratt til å endre EUs policy på området, og med det hverdagspraksisen i millioner av europeiske hjem. Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo