Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (8)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (14)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (14)
  • Oppvekst og levekår (9)
  • Psykisk helse (3)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Kilden kjønnsforskning.no (4)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (3)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • NTNU (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Tidsskrift for Kjønnsforsking (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Hanne Linn Skogvang Stork (2)
  • Christine Gulbrandsen (1)
  • Hedda Stabell (1)
  • Hilde G. Corneliussen (1)
  • Ingrid S. Torp (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Kari Stefansen (1)
  • Kjersti Lassen (1)
  • Lars Roar Frøyland (1)
  • Lene Birgit Vaala (1)
  • Mette Maria Rønsen Gjerskaug (1)
  • Rune Johan Krumsvik (1)
  • Silje Pileberg (1)
Fagfellevurdert

Unge jenters kroppslige posisjoneringsdilemma i møte med influenseres utseendekontruksjoner

I sosiale medier utgjør «influensere» sentrale påvirkningsagenter. Influensere bruker medieplattformer til å dele eksplisitte og implisitte identitets- og selvfremstillinger innenfor rammen av hverdagsaktiviteter.

Publisert: 22.05.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Engelsk — Fagartikkel

Generation Z, Social Media, AI, and Mental (Ill)Health and Education

Hvor sikre kan vi være på at jenters mentale helse særlig er påvirket av langvarig bruk av sosiale media? Har forskningen bommet på målet, og burde vi derfor være forsiktige med å være for sikre? Eller vet vi nok til å iverksette føre-var-prinsippet?

Publisert: 07.06.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagfellevurdert

Digital lesing som kjønnet ferdighet – om betydningen av kjønn og sosial klasse i kortrapportene om PISA 2009 og ePIRLS 2016

Stoltenberg-rapporten (NOU 2019: 3) satte for alvor kjønnsforskjeller i skolen på dagsordenen. Spørsmålet er imidlertid hvordan kjønn diskursivt blir konstruert og fortolket i rapporter om prestasjoner i skolen. Hvorfor blir kjønn gjerne tolket som den viktigste forskjellskapende faktoren? Hvorfor blir ikke sosial klasse viet større plass?

Publisert: 14.09.2023 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 46) 3-4/2022
Fagfellevurdert

Unges utsatthet for digitale seksuelle krenkelser

Hvor vanlig er ulike digitale seksuelle krenkelser og hvordan henger ulike individuelle kjennetegn sammen med risiko for utsatthet?

Publisert: 25.04.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Årg. 4) 1/2023
Artikkel

Dataspel: – Gutane blir følgde med argusauge

To av tre norske gutar spelar dataspel dagleg. Men er det mor eller far som bekymrar seg mest? Svaret vil kanskje overraske.

Publisert: 08.02.2023 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Dataspill: Fortsatt en kjønnsdelt verden

Foreldre har bekymret seg for barn og unges, og særlig gutters tidsbruk på dataspill i 30 år. Samtidig er det en uro for at jenter faller fra i dataspill-verdenen.

Publisert: 09.12.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

– Nakenbilder er nåtidens kjærlighetsbrev

Hvorfor deler ungdom nakenbilder på sosiale medier? Ny studie gir innblikk i det kommersielle og sosiale presset ungdommene står i.

Publisert: 22.04.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk

Teknologifaga skrik etter fleire jenter

Vi ønskjer å få fleire jenter til teknologifag, men korleis får ein dei dit, spør Hilde G. Corneliussen.

Publisert: 05.04.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Media oppmuntrer til digital generasjonskonflikt

Media tegner et ganske skremmende bilde av barn og unges hverdagsliv på nett. Sånt kan det bli generasjonskonflikt av, mener forskere fra NOVA ved OsloMet.

Publisert: 11.02.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Gutter gamer, jenter snapper

Hvordan unge gutter og jenter tilbringer fritida si, er ikke så ulikt på overflaten. Men barn og unges fritid er svært kjønnsdelt likevel, viser forskning.

Publisert: 20.11.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Høy skjermbruk kan hemme barns utvikling

Barn som bruker mye skjerm kan få vansker med å forstå følelser. Likevel tilbringer de stadig mer tid foran skjermer.

Publisert: 03.11.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast

Lærerrommet: Deling av nakenbilder

Barn helt ned i 9-årsalderen har delt nakenbilder av seg selv på nett, i følge politiet. Hva er skolens ansvar? Hva skal foreldre gjøre?

Publisert: 24.04.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

- Ungdommer er naive i møte med Instagram

Når de ser at Justin Bieber står i en bokser fra Calvin Klein, oppfatter de dette som et tips til dem og ikke som reklame, sier OsloMet-forsker Lisbeth Elvebakk.

Publisert: 06.11.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Gutter bygger byer, jenter bygger hjem

Barnekulturen på nett påvirker jenter og gutter til å velge forskjellig.

Publisert: 15.07.2016 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo