Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (8)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (9)
  • Selvregulering (9)
  • Organisering (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Lek (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (2)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Lesesenteret (1)
  • Titan.uio.no (1)
  • Universitetet i Bergen (UiB) (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • Videnskab.dk (1)

Artikkelforfatter

  • Amanda Schei (1)
  • Anne Brus (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Julie Kalveland (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Per Halvorsen (1)
  • Solfrid Langeland (1)
Artikkel

Når elevar brukar nettbrett, jobbar dei meir åleine

Når elevane brukar nettbrett i klasserommet arbeider dei i stor grad åleine med læringsoppgåver. Men det er eit potensial i begynnaropplæringa å utvikle og bruke dei sosiale læringssituasjonane, også med nettbrett.

Publisert: 07.01.2025 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Forskerne er uenige: Bør aldersgrensen på sosiale medier økes?

Aldersgrensen på sosiale medier er i dag 13 år. Tall fra Medietilsynet viser likevel at halvparten av 9- og 10-åringer allerede har sosiale medier. Vil det hjelpe å heve grensen?

Publisert: 19.12.2024 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Artikkel

Elever vil ikke la ChatGPT gjøre hele jobben for seg

Videregående elever i Buskerud, Vestfold og Telemark har blitt spurt om bruk av samtaleroboter som ChatGPT i arbeid med skriving.

Publisert: 07.05.2024 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Blir eksamen rettferdig når ChatGPT er på banen?

Faglærere fikk i år en ekstra utfordring: Hvordan utforme eksamensoppgaver som skal forhindre at studenter kan jukse seg til gode karakterer med ChatGPT.

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Diagnostiserte spillavhengighet, fant kjønnsforskjeller

Systemet for å diagnostisere dataspillavhengighet er fortsatt ufullstendig, og slår annerledes ut for gutter enn jenter, viser forskningen til Turi Reiten Finserås.

Publisert: 08.10.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Barn leker fortsatt som i gamle dager

Gjennom generasjoner har barn lekt blindebukk og gjemsel, hoppet paradis og klatret i trær. Men i gamle dager kunne den frie leken oftere ende med skader og dødsfall.

Publisert: 25.08.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Omtale

Millionstøtte til prosjekt om læring med kunstig intelligens

Høgskolen i Østfold har mottatt i alt 12 millioner i støtte fra Forskningsrådet til et prosjekt som har som mål å utvikle kunstig intelligens (AI) som kan avlaste lærere og støtte elever i læringsprosess ved å analysere tekster og gi ulike typer automatiske tilbakemeldinger.

Publisert: 18.08.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

- Data er et fantastisk tenkeverktøy

Hvor mange av slavene som rømte fra fangenskap i USA, var kvinner? Kan et lyssverd kutte gjennom stål? Det er blant spørsmålene som dukker opp når John Burk underviser i fysikk og datavitenskap.

Publisert: 21.10.2018 Hentet fra Titan.uio.no
Dansk — Artikkel

Forældres kamp mod computerspil skader de unge

Barn og ungdoms omfattende databruk skaper bekymringer om spillavhengighet, men risikoen for å bli syk er sterkt overdrevet. Til gjengjeld har bekymringene en rekke negative konsekvenser for de unge, og dem bør vi ta til etterretning, skriver forsker Anne Brus.

Publisert: 29.06.2017 Hentet fra Videnskab.dk
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo