Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Fagartikkel (4)
  • Podcast (2)
  • Blogg (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Forskningskafe (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (16)
  • Skoleutvikling (16)
  • Læreplaner (5)
  • Organisering (4)
  • Forskning og metode (3)
  • Læremidler (3)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Ledelse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Selvregulering (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (2)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • NTNU (1)
  • Titan.uio.no (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Andreas Lund (1)
  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Erlend Stenlund (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Greta Björk Gudmundsdottir (1)
  • Ida Katrine Riksaasen Hatlevik (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Ingrid Fossøy (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Maren Sofie Sandbakk (1)
  • Margunn Mossige (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Øystein Olav Skaar (1)
Forskningskafe

Marte Blikstad-Balas: Hvorfor digitaliserer vi skolen vår?

Mens digitaliseringen av skolen skyter fart, og debatten om digitalisering i skolen pågår for fullt i den norske offentligheten, prøver vi i Utdanningsforskning.no å finne en forskningsinformert mellomposisjon. Vi har invitert professor ved UiO, Marte Blikstad-Balas til å innlede om temaet: Hva er digitaliseringens konsekvenser for lærerens arbeid i klasserommet?

Publisert: 02.06.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

HiØ skal lære norske skular å meistre kunstig intelligens

Høgskulen i Østfold har vunne eit prestisjetungt oppdrag frå Utdanningsdirektoratet verdt over 4 millionar kroner. Eit tverrfagleg team skal utvikle nasjonale kompetansepakkar som skal hjelpe norske skular med å handtere kunstig intelligens i undervisninga.

Publisert: 23.04.2025 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

- Ungdommen er ikke så digitale som vi tror

Norske 14-åringer gjør det bedre enn det internasjonale snittet i digital kompetanse. Samtidig presterer 40 prosent av elevene på et lavt nivå.

Publisert: 08.01.2025 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Engelsk — Fagartikkel

A Call for Bildung. Addressing the Challenges of a Digitalized Education

Implementeringen av ny teknologi innen utdanning har fulgt en forutsigbar syklus av romantisering, teknologisk determinisme og moralsk teknologi-panikk.

Publisert: 20.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagartikkel

Skolens møte med generativ kunstig intelligens

Generativ kunstig intelligens har potensial til å gjøre en rekke oppgaver både bedre og på mer tidsbesparende måter enn oss mennesker. Det er samtidig en fundamental forskjell på å bruke teknologi i en læringsfremmende hensikt og en produktivitetsøkende hensikt.

Publisert: 15.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Artikkel

Læringsanalysens uklare horisont

En offentlig utredning viser at læringsanalyse fortsatt er et lite kjent begrep i skolen, og det fins få eksempler på praktisk bruk. Men det haster desto mer å få det som angår lovverk og personvern på plass.

Publisert: 23.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Artikkel

Blir eksamen rettferdig når ChatGPT er på banen?

Faglærere fikk i år en ekstra utfordring: Hvordan utforme eksamensoppgaver som skal forhindre at studenter kan jukse seg til gode karakterer med ChatGPT.

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel

Nettressurs for profesjonsfaglig utvikling

Nettbaserte ressurser kan være et rimelig og fleksibelt utgangspunkt for profesjonsfaglig utviklingsarbeid. En forutsetning for at dette skal fungere, er at nettressursen tilfredsstiller visse kvalitetskrav, men like viktig er det at skolen er i stand til å tilpasse bruken til sine lokale behov.

Publisert: 07.11.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Podcast

Podkast: Er norske skoleledere i ferd med å flagge ut pedagogikken til teknogigantene?

Den nye digitale tilstanden er i ferd med å endre skolene, pedagogikken og læringen til elevene våre. – På tide å få begge hendene på rattet, mener professor Ola Erstad og forfatter Lena Lindgren.

Publisert: 26.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Er læreboka død?

Forskning viser at norske lærebøker er konservative. De endrer seg i liten grad, selv når det kommer nye læreplaner. Har den norske læreboka utspilt sin rolle?

Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Fagfellevurdert

The Norwegian Ministry of Education and Research’s action plan for digitalization in primary and secondary education and training: appraisal and critique

Formålet med denne artikkelen er å undersøke hva slags støtte og retningslinjer handlingsplanen for digitalisering i grunnopplæringen gir lærere.

Publisert: 07.06.2021 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 16) 1/2021
Fagartikkel

Å ta i bruk omvend undervisning – korleis og kvifor

Den omvende undervisninga kan frigjera tid i klasserommet og gi lærarane eit større handlingsrom for å leggja til rette for ei elevsentrert undervisning. Ein studie tar for seg erfaringane til lærarar som har prøvd dette ut over tid.

Publisert: 27.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Artikkel

– Engasjerer på en helt annen måte

En helt ny digital læringsressurs for lærerstudenter er utviklet ved USN. – Du føler at du jobber med ekte mennesker, sier lærerstudent Linda Mari.

Publisert: 07.04.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Kronikk

Er lærerne rustet til å møte fremtiden?

Året 2020 har vært et annerledes år og vi har tydelig sett hvordan samfunnsmessige forhold påvirker skolen. Som lærerutdannere ser vi en lærerrolle i endring. Et sentralt spørsmål er derfor hvordan vi kan bidra til at fremtidens lærere blir godt nok rustet til den hybride skolehverdagen som vil prege arbeidshverdagen i lang tid framover.

Publisert: 28.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg

Programmering og fagfornyelsen: Går erfaring ut på dato?

Forberedelsene til fagfornyelsen skjer nå, og lærere rundt om i landet må revidere sitt opplegg på svært kort tid.

Publisert: 17.09.2020 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

– Digitale verktøy må tilpassast læraren

Viss ikkje digitale verktøy hjelper læraren, vert dei ikkje tekne i bruk.

Publisert: 03.07.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo