Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)

Artikkeltema

  • Digitalisering (6)
  • Studieforberedende (6)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Klasseledelse (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Engelsk (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Læremidler (1)
  • Organisering (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skriving (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (4)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Aina Rødal (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Sandra R. Nielsen (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Artikkel

Tenåringer i det digitale klasserommet: Sitter ikke mye foran skjerm

Mens kulturkjendiser og statsråder kjemper mot unges skjermbruk i og utenfor skolen, driver skoleforskere ved Universitetet i Oslo sitt nitide arbeid med å finne ut hvor godt rustet tenåringene våre er til å manøvrere det digitale – og hvordan vi kan hjelpe dem til å bli bedre.

Publisert: 20.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Elever vil ikke la ChatGPT gjøre hele jobben for seg

Videregående elever i Buskerud, Vestfold og Telemark har blitt spurt om bruk av samtaleroboter som ChatGPT i arbeid med skriving.

Publisert: 07.05.2024 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

"Leker" seg til franskkunnskaper

En spillorientert språklærings-«app» til bruk i videregående skole viste seg å gi økt elevengasjement og bedre tilpasset opplæring.

Publisert: 14.02.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Elevene trenger hjelp til å sette grenser foran PCen

– Skoler bør arbeide mer bevisst med regler for databruk i timene, sier professor Eyvind Elstad.

Publisert: 05.09.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

På sporet av et essay

Å skrive essay i engelsk er krevende for mange elever på videregående skole. Det sier professor Anders Mørch. Sammen med stipendiat Irina Engeness har han arbeidet med programvaren EssayCritic som gir tilbakemeldinger på den teksten som elever laster inn i programmet.

Publisert: 29.05.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo