Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Digitalisering (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Forskning og metode (3)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Ny som lærer (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Comparative and International Education (4)

Artikkelforfatter

  • Greta Björk Gudmundsdottir (2)
  • Ove Edvard Hatlevik (2)
  • Toril Aagaard (2)
  • Agnete Bueie (1)
  • Andreas Lund (1)
  • Anubha Rohatgi (1)
  • Aslaug Grov Almås (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Digital Downsides in Teacher Education

Nettbasert undervisning blir stadig viktigere gjennom hele utdanningen. Funnene våre retter oppmerksomheten mot noen av utfordringene og de mulige fallgruvene ved utstrakt bruk av digital teknologi.

Publisert: 16.03.2022 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 5) 4/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

From digital competence to Professional Digital Competence: Student teachers’ experiences of and reflections on how teacher education prepares them for working life

Denne artikkelen ser på hvordan lærerstudenter utvikler sin profesjonsfaglige digitale kompetanse. Studentene forventes å ha oppnådd et visst nivå av relevant digital kompetanse når de begynner i lærerutdanningen, ikke minst fordi de har vokst opp i et digitalt samfunn med et skolesystem som oppmuntrer til bruk av digitale verktøy som en del av læringsprosessen.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 5) 4/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Digitalization of teacher education: Are we prepared for epistemic change?

Denne artikkelen tar for seg ny kunnskap i kjølvannet av økt digitalisering, og i hvilken grad lærerstudenter er forberedt på slike kunnskapsmessige endringer i lærerutdanningen. Funnene indikerer at lærerutdanningene har en tendens til å sette søkelyset på bruken av digital teknologi, men mindre på å ta opp de mer dyptgående, kunnskapsmessige problemene i arbeidet med å fremme lærerstudentenes digitale dømmekraft.

Publisert: 15.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 4) 3-4/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

“I just Google it” - Developing professional digital competence and preparing student teachers to exercise responsible ICT use

Den raske fremveksten av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (ikt) har hatt implikasjoner for utdanningssystemet og for lærerutdanningen spesielt.

Publisert: 30.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 4) 3-4/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo