Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)

Artikkeltema

  • Digitalisering (7)
  • Skriving (4)
  • Barnetrinn (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Læremidler (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Literacy Research (7)

Artikkelforfatter

  • Anne Kristine Øgreid (1)
  • Dag Freddy Røed (1)
  • Elin Strømman (1)
  • Gunhild Kvåle (1)
  • Ingvill Krogstad Svanes (1)
  • Linda Victoria Moland Undrum (1)
  • Lisbeth Elvebakk (1)
  • Maja Michelsen (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Morten Boeriis (1)
  • Ruth Seierstad Stokke (1)
  • Tonje Hilde Giæver (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
Fagfellevurdert

«Det er litt vanskelig å være kritisk til det når man er så vant til å se det» – om ungdomsskoleelevers kritiske refleksjoner over tekster i sosiale medier

Tradisjonelt har kritisk tekstarbeid i norskfaget vært avgrenset til tekster som «åpenlyst har til hensikt å påvirke leseren». Men med teknologisk utvikling oppstår det stadig nye teksttyper hvor hensikten med kommunikasjonen ikke alltid er tydelig.

Publisert: 11.04.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 1/2024
Fagfellevurdert

Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+)

Hvordan oppfatter lærere STL+ som pedagogisk metode for skriveopplæring i begynneropplæringen, og hvilke faktorer påvirker oppfatningene deres?

Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 1/2024
Fagfellevurdert

Kritisk lesing i høyere utdanning: Hvordan forholder lærerstudenter seg til tekster som krever kritisk lesing?

Internett og sosiale medier har skapt nye arenaer for språklig samhandling. Hvordan leser og forstår framtidige lærere tekster de møter der?

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Fagfellevurdert

Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?

Fra 12. mars 2020 og i rundt åtte uker var det hjemmeskole for alle grunnskoleelever i Norge grunnet covid-19-pandemien. I denne studien fikk elever på barnetrinnet i oppgave å skrive eller tegne om hjemmeskolen. Elevenes tekster gir en unik innsikt i både hva elevene velger å vise fram av sin hjemmeskole og hvordan de framstiller dette i tekst.

Publisert: 23.03.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Bridging intersecting literacy practices in a 6th grade iPad classroom

Denne artikkelen diskuterer ungdommers nye litterære praksiser med utgangspunkt i fritidsaktiviteter, og viser eksempler på hvordan denne praksisen gjennomsyrer klasserommet.

Publisert: 25.05.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 3/2020
Fagfellevurdert

Barns tekstproduksjon på Snapchat: Multimodale svar på kommunikative forventninger og fiksjonalisering av det hverdagslige

Artikkelen tar for seg barns tekstproduksjon på Snapchat. Tekstmaterialet som ligger til grunn, er sekstisju snapper produsert av barn i alderen 9–15 år. Formålet er å undersøke hva som gjør at barna finner det meningsfullt å skape tekster i Snapchat-mediet.

Publisert: 13.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol.6) 3/2020
Fagfellevurdert

Er det riktige det viktige? Literacy-syn og kvalitetstrekk i kommersielle abc-apper for norskspråklige førskolebarn

Artikkelen undersøker literacy-syn og kvalitetstrekk i abc-apper fra kommersielle produsenter ved å analysere ni abc-apper for norskspråklige førskolebarn. Appene domineres av sju typer literacy-aktiviteter: bokstav-lyd-kopling, bokstavutforming, staving, hukommelsesaktiviteter, tekstproduksjon, lesing og sang. Hva slags literacy-forestillinger er appene innskrevet med?

Publisert: 23.02.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 1/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo