Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)

Artikkeltema

  • Digitalisering (7)
  • Høgskole og universitet (6)
  • Klasseledelse (2)
  • Motivasjon (2)
  • Vurdering (2)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Uniped (7)

Artikkelforfatter

  • Anna Therese Steen-Utheim (1)
  • Anne B. Swanberg (1)
  • Audhild Norendal (1)
  • Bernt Arne Bertheussen (1)
  • Frode Volden (1)
  • Halgeir Leiknes (1)
  • Helge I. Strømsø (1)
  • Hjørdis Hjukse (1)
  • Inger C. Erikson (1)
  • Jon Arne Løkke (1)
  • June Breivik (1)
  • Lise Øen Jones (1)
  • Oddgeir Tveiten (1)
  • Petter Bjellås (1)
  • Rune Johan Krumsvik (1)
  • Stian Orm (1)
  • Tom Røise (1)
  • Toril Aagaard (1)
  • Tove Sandvoll Vee (1)
Fagfellevurdert

«Det er gøyere å skrive når noen snakker til deg direkte.»

Videorespons er tilbakemeldinger gitt i form av videoopptak. Undersøkelse blant studenter i grunnskolelærerutdanningen viser at de opplever slik respons mer forklarende og utdypende enn i skriftlig respons, og at sammen med skjermopptak av visning av studenttekster var det lettere både å forstå hva faglærer mente, og å revidere teksten sin. Dessuten opplevdes slik respons mer motiverende.

Publisert: 24.11.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 46) 3/2023
Fagfellevurdert

Zoom fatigue under covid-19-pandemien: Hva innebærer fenomenet, og hvordan kan det forebygges?

Pedagogisk bruk av digital teknologi krever andre fremgangsmåter enn dem som brukes i vanlig, fysisk undervisning. Derfor er det viktig å få mer kunnskap om fenomenet Zoom fatigue og hva som kan forebygge slik fatigue.

Publisert: 13.09.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 4/2022
Fagfellevurdert

Teknologi og nye undervisningspraksiser: Videofortellinger som redskap for pedagogisk refleksjon

Kan videofortellinger fungere som springbrett for refleksjonsprosesser i lærerkollegier, og dermed stimulere til praksisutvikling?

Publisert: 01.06.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 2/2018
Fagfellevurdert

Utdanningsledelse og digitale læringsformer i høyere utdanning

Det må rettes et sterkere fokus mot hva som konstituerer undervisningskvalitet i høyere utdanning. Lærerne har et særlig ansvar for å sikre denne, men dette er et «lagspill» hvor studentene må ta et større ansvar enn i dag for at man skal lykkes med dette.

Publisert: 10.03.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 1/2017
Fagfellevurdert

Automatisk formativ feedback kan gi god motivasjon og læring

Pedagogisk forskning er tydelig på at formative tilbakemeldinger kan bety mye for studentenes engasjement og motivasjon for læring

Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Fagfellevurdert

«Klikkere» i forelesningen: Bidrar det til læring eller er det bare morsomt?

- Utforming av spørsmål, form for respons og bruk av smågrupper er viktige elementer som kan understøtte studenters læring når bruken av klikkere inngår i forelesninger.

Publisert: 30.05.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 2/2014
Fagfellevurdert

Studenters opplevelse av egen og andres bruk av bærbar datamaskin i forelesninger

Hvordan oppleves PC-bruk av studentene? Mener de at PC hører hjemme i forelesningssalen, og i hvilken utstrekning benytter de seg av PC?

Publisert: 01.04.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo