Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (13)
  • Blogg (3)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (17)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Psykisk helse (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Læremidler (2)
  • Motivasjon (2)
  • Organisering (2)
  • Skriving (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)
  • Lekser (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (17)

Artikkelforfatter

  • Natalia Kucirkova (4)
  • Jan Frode Lindsø (3)
  • Amanda Iselin Olesen Andersen (1)
  • Anne Liv Kaarstad Lie (1)
  • Annika Melinder (1)
  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Gunnhild Johnsen Hjetland (1)
  • Henrik Holm (1)
  • Ingrid Holmboe Høibo (1)
  • Leif Skiftenes Flak (1)
  • Lise Lotte Ågedal (1)
  • Marit Ulvik (1)
  • Toril Aagaard (1)
  • Turi Reiten Finserås (1)
  • Øystein Gilje (1)
Kronikk

Lærer man mye bedre av å skrive for hånd enn på et tastatur?

DEBATT: Et problem med påstandene om at «håndskrift gir bedre læring» og at barn blir «smartere av å skrive for hånd», er at de forenkler noe komplekst, skriver lektor Jan Frode Lindsø.

Publisert: 12.02.2025 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Kunnskaps­ministeren feier mobilen under teppet

DEBATT: Mobilfrie skoler kan fort bli en politisk hvilepute der ansvaret for å håndtere barn og ungdoms mobilbruk skyves bort fra fellesskapet og over på foreldrene, skriver innleggsforfatterne.

Publisert: 25.01.2024 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Kan læring bli bedre med både ark og app?

KRONIKK: Skjermene i barneskolen bekymrer foreldre og politikere. Både i Norge og Sverige bevilges det nå mer offentlige midler til trykte læremidler. Er dette forskningsbaserte beslutninger? Hva vet vi egentlig om balansen mellom papir og skjerm i norske klasserom?

Publisert: 12.10.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Teknologien løper fra jussen i skolen. Barnas personopplysninger selges til høystbydende

Regjeringens ferske strategiplan for digital kompetanse i barnehage og skole hopper uelegant over helt sentrale utfordringer.

Publisert: 07.06.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Uro og undring om barns skjermbruk og psykiske helse

DEBATT: Det er ikke et poeng for meg å legge skylden for barns tilstand på skjermbruk, men skjermbruken styrker i hvert fall ikke tilstedeværelsen mellom mennesker.

Publisert: 04.01.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Skolegang handler mye om smerte

Vi ønsker at barna våre skal oppleve skoledager fulle av glede, mestring og læring. De skal vokse faglig, utvikle en kritisk sans og danne vennskapsbånd. Men erkjenner vi samtidig at skolen har en helt enorm skyggeside? Skolegang handler mye om smerte.

Publisert: 09.11.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Hvordan skaper utdanningsteknologi et hierarki mellom lærere?

Kompetansen til de som fremmer innovativ teknologibruk i klasserommet er ofte i tråd med kommersielle interesser.

Publisert: 22.08.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Forskere fant ut at skjermbruken hadde nesten samme negative påvirkning på de unges livskvalitet som det poteter hadde - altså nesten ingenting

KRONIKK: Bekymring rundt barns skjermbruk trenger nyanseringer.

Publisert: 15.08.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Å fjerne nettbrett fra undervisningen fratar elever og lærere mange muligheter

KRONIKK: Debatten om digitalisering i skolen må nyanseres, skriver skoleforsker.

Publisert: 16.06.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Dårlig design er det aller største problemet i barns teknologibruk

Teknologier med et godt design kan støtte barns læring, mens de med et dårlig design hemmer barns læring.

Publisert: 10.05.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Hva skal til for at internett blir trygt og tilrettelagt for barn?

For den neste generasjonen av internettbrukere er det viktig at vi alle er mer bevisste på valgene vi tar.

Publisert: 07.04.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Eit nettbrett til kvar elev gir ikkje digital kompetanse

KRONIKK: Digitaliseringa av utdanninga her til lands er prega av ei overdrive tru på at løysinga ligg i eit nettbrett til kvar elev.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Det er ikke kunnskap som er mangelvare i skolen, skolen må bli mer interessant

Mens skolen ofte ses på som et nødvendig onde, har mange norske ungdommer savnet skolen sin det siste året. De har savnet venner, rammer, noe meningsfullt å fylle hverdagene med, og de har savnet lærerne.

Publisert: 15.09.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Blir barn smartere av å skrive for hånd?

DEBATT: Med utgangspunkt i studien fra NTNU er det lite eller ingenting som tilsier at barn blir smartere av håndskrift enn å bruke tastatur, selv om dette hevdes gjennom mediedekningen.

Publisert: 03.10.2020 Hentet fra forskning.no
Kronikk

E-bøker for barn er like viktige som papirbøker

KRONIKK: Nå går diskusjonen om hva som er best for barnet: e-bøker eller papirbøker. I stedet bør vi spørre om hvilke bøker som passer best for hvilke barn.

Publisert: 26.12.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Vi må snakke mer om digitalisering

FORSKEREN FORTELLER: Digitalisering vil endre livene våre på svært mange måter, og teknologene kan ikke ha enerett på samtalene om dette.

Publisert: 22.02.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Rekne-videoar bør bli framtidas mattelekser

Kunnskapsministeren har sendt norske lærarar tilbake på skulebenken for å bøta på svake matteresultat. Men medan læraren er vekke for å ta vidareutdanning, blir det eigentlege problemet att i klasserommet.

Publisert: 09.10.2017 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo