Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (10)
  • Faglig og administrativt støttesystem (10)
  • Atferd (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Læreplaner (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Overgrep (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (6)
  • Psykologi i kommunen (2)
  • Første steg (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Olaf Gunnar Alteren (3)
  • Anne Dorthe Tveit (2)
  • David Lansing Cameron (2)
  • Bente Nes Aadnesen (1)
  • Gro Nærø (1)
  • Nina Sælen (1)
  • Oddbjørn Knutsen (1)
  • Tone C. Sundseth Thorgrimsen (1)
  • Turid Bie (1)
  • Velibor Bobo Kovač (1)
Fagartikkel

Rådgivning for et inkluderende fellesskap for alle i barnehagen

Det er stor forskjell på barnehager. Det finnes barnehager hvor de ansatte klarer å skape inkluderende fellesskap, og det finnes barnehager hvor de ansatte ikke har den kompetansen som skal til for å klare dette. Her beskrives en metode for rådgivning som kan hjelpe barnehagepersonalet til å få til dette på en bedre måte.

Publisert: 07.01.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2024
Kronikk

Vedtatt barnehagepolitikk har ikke rot i virkeligheten

I denne kronikken viser forfatteren hvor stor avstand det er mellom politikeres vedtak og føringer for hvordan det pedagogiske innholdet i barnehagen burde være, og hvordan hverdagen i de fleste norske barnehager er.

Publisert: 16.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Fagartikkel

Spesialpedagogikk i allmennpedagogikken

Barn i barnehagen som har språkvansker, får ofte et vedtak om spesialpedagogisk hjelp på bakgrunn av en sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten. I denne artikkelen spør artikkelforfatteren om ikke disse barna både kan og bør få like god hjelp uten at det trengs å gjøres et slikt vedtak.

Publisert: 24.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Artikkel

Færre barn fikk spesialpedagogisk hjelp under korona

Skolestarterne fikk mindre spesialpedagogisk hjelp i områder med mye smitte under koronapandemien.

Publisert: 16.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

PPT på nett i barnehager

Hvordan har barnehagestyrerne, den kommunale spesialpedagogen og veileder fra PPT opplevd utprøvingen og nytteverdien av nettveiledning fra PPT til to prosjektbarnehager i en kommune?

Publisert: 19.08.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2022
Fagartikkel

Spesialpedagogikk i barnehagen – metoder og tilnærminger

Denne artikkelen presenterer metoder og tilnærminger som kan brukes i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Forfatteren belyser hvordan holdninger og verdisyn påvirker prosesser knyttet til samarbeid og tidlig intervensjon.

Publisert: 26.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagfellevurdert

PPTs bidrag i ansvarsgrupper omkring barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen

Formålet med denne studien var å utforske PPTs bidrag i ansvarsgrupper omkring barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen. Vi fant at foreldre, barnehageansatte og representanter fra hjelpeapparat opplevde PPT som lite tilgjengelig og at samarbeidspartene ofte var frustrert på grunn av tjenestens fravær.

Publisert: 08.06.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2020
Fagartikkel

Barnet si stemme i kontakt med PPT og sakkunnig arbeid

Denne artikkelen tek opp eit viktig tema om barn sin rett til å medverke i det som angår dei. Om det kan vere utfordrande å høyre barn direkte i sakshandsaminga, er det likevel på tide å sjå nærare på korleis ein på beste måte kan få fram barneperspektivet og barnet si stemme. Dette er sterkt forankra i lovverket og i barnekonvensjonen som Noreg har slutta seg til.

Publisert: 18.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Fagartikkel

Bekymret for et barn?

Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Fagfellevurdert

«Ja takk, begge deler» PPTs individ- og systemrettede arbeid i barnehagen

Hvordan ligger forholdene til rette for at PPT kan arbeide systemisk i barnehagen? Om organiseringen av PPT, omfanget av det individrettede og systemrettede arbeidet og PPT-ansattes forståelse og oppfatninger av systemarbeid.

Publisert: 02.05.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo