Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Faglig og administrativt støttesystem (4)
  • Ledelse (4)
  • Organisering (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • NTNU (1)

Artikkelforfatter

  • Eirik J. Irgens (1)
  • Jan Merok Paulsen (1)
  • Marit Aas (1)
  • Toril Frafjord Hoem (1)
  • Trude Kringstad (1)
  • Vibeke Lorentzen (1)
Fagartikkel

Videreutdanning til lærerspesialist - Om å bli profet i eget land

En lærerspesialist skal være faglig oppdatert og bidra til økt kompetanse på egen skole. Men ikke alle er like komfortable med å ha rollen både som kollega og veileder. Derfor har man ønsket å finne ut hvordan lærerspesialistene kan styrkes i rollen sin som endringsagenter på skolene.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Å lede i fremtidens skole

Skolens kjernevirksomhet er løst koblet til skolens formelle ledelsesstruktur. Det gjør at den skiller seg fra organisasjoner som i større grad kan styres gjennom relativt klare mål, forutsigbare prosedyrer og mer entydige forhold mellom årsak og virkning. Dermed blir også lederrollen ulik den man finner i de fleste andre organisasjoner.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Partssamarbeid om skoleutvikling

Hvilke muligheter/hvilket potensial gir den nordiske samarbeidsmodellen i arbeidslivet til samarbeid mellom skoleledere og tillitsvalgte om skoleutvikling?

Publisert: 01.02.2017 Hentet fra NTNU
Artikkel

– Barna blir ikke alltid spurt i elevsaker

Skoleledere og lærere argumenterer med at de tar hensyn til barnets beste i elevsaker. Men det betyr ikke nødvendigvis at de har spurt elevene. Det rettslige og pedagogiske skjønnet må styrkes i skolen, mener forsker.

Publisert: 18.10.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo