Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (4)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Faglig og administrativt støttesystem (5)
  • ADD/ADHD (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (5)

Artikkelforfatter

  • Siv Vea Grønneberg (2)
  • Camilla Lauritzen (1)
  • Elin Nyberg (1)
  • Gro Ulset (1)
  • Jens Olgard Dalseth Rørvik (1)
  • Petter Grytten Almklov (1)
  • Sturla Fossum (1)
  • Svein-Arild Vis (1)
Artikkel

– PP-tjenesten lar ikke elevene komme til orde

Det er for mye fokus på diagnoser og tester og for lite på miljø og sammenhenger, viser den første store gjennomgangen av sakkyndige vurderinger om behov for spesialundervisning i grunnskolen.

Publisert: 06.06.2018 Hentet fra forskning.no, Læringsmiljøsenteret
Kronikk

Skjønn alene er ikke godt nok i barnevernet

Gale beslutninger av barnevernet er en fare for barnas og familiens rettssikkerhet. Derfor trenger vi en nasjonal standard for barnevernsundersøkelser.

Publisert: 03.12.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hvordan påvirker standardisering og måling barnevernet?

Noen av dem som jobber i barnevernet, føler seg tryggere. Andre er bekymret for at unike familier blir målt opp mot samme mal.

Publisert: 28.11.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

ADHD-diagnosens definisjonsmakt

Når diagnosekriteriene fremstiller vanskene som ofte eller alltid til stede, så viser de samtidig til viktigheten av å formidle håp om bedring. At en vanskelig tilstand også kan være normalvariasjon som barnet kan håndtere og endre til det bedre.

Publisert: 19.01.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

ADHD-diagnosen forteller barn at de er verdiløse

Vi må vurdere om det finnes bedre måter å vise at barn trenger hjelp, enn å gi dem en diagnose.

Publisert: 27.12.2016 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo