Artikkel Niendeklassinger gjør det dårligere i matematikk selv om undervisningen er blitt bedre ─ Forverret læringsmiljø og mindre motiverte elever kan forklare noe av nedgangen i matematikkprestasjoner på ungdomstrinnet, men ikke alt, sier forskere bak aktuell studie. Publisert: 18.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Test av spørreskjema for lærere Underviser du i matematikk på 3., 4. eller 5. trinn? Da trenger vi din hjelp til å teste et spørreskjema for lærere i vårt internasjonale forskningsprosjekt. Publisert: 14.06.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Nasjonale prøver endrer den norske skolen Norske skoleelever testes stadig oftere. Tilgangen til resultater fra prøver og tester skaper nye rutiner, og får større plass i norske skoler, ifølge forsker bak ny studie. Publisert: 03.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Etiske dilemma ved læringsanalyse Etter en rekke entusiastiske innledninger ved åpningen av SLATE, det nye senteret for læringsanalyse, konfronterte Tore Hoel forsamlingen med følgende spørsmål: Vil det være lovlig å drive læringsanalyse i Norge? Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel Nytt senter for læringsanalyse Læringsanalyse er et felt det blir stilt store forventninger til, men der de konkrete resultatene foreløpig er begrenset. Norge er tidlig ute med å etablere et senter for læringsanalyse. Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel Når barnet blir gjort til studieobjekt Under pedagogisk dokumentasjon er det en risiko for at barn blir mer studieobjekter enn subjekter. Som barnehagelærer må du også rette blikket mot deg selv, ikke bare mot barnet, mener forsker. Publisert: 02.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016