Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Artikkel (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Matematikk (4)
  • Digitalisering (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Naturfag (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Arne Martin Larsen (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Pål E.O. Jom (1)
  • Pål-Erik Eidsvig (1)
Fagartikkel

Læringsbane i matematikk – et planleggingsverktøy for undervisning

Planleggingsverktøyet læringsbane i matematikk, skiller seg fra andre planleggingsverktøy ved at det legger spesiell vekt på hvordan de matematiske elementene i læreplanen er relatert til hverandre, og hvordan dette kan brukes aktivt i planlegging og gjennomføring av undervisningen.

Publisert: 21.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel

Hvordan ChatGPT kan bidra i lærerutdanningens matematikkundervisning

ChatGPT er ikke laget for å løse regneoppgaver. Likevel kan programmet bidra positivt i matematikkundervisningen. Noen lærerstudenter fikk prøve ut programmet ved planlegging av undervisning i algebra.

Publisert: 10.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Omtale

NY STUDIE: Norske lærerstudenter omfavner programmering i matematikkundervisningen

– Overraskende nok viste resultatene at selv med begrenset erfaring i programmering, omfavner de fremtidige matematikklærerne denne nye dimensjonen i undervisningen, sier førsteamanuensis Odd Tore Kaufmann ved Høgskolen i Østfold.

Publisert: 16.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Ny forskerskole i matematikk til UiA

UiAs matematikkdidaktikk-miljø er tildelt ansvaret for en nasjonal forskerskole av Forskningsrådet. I hele landet kommer det 12 nye forskerskoler i forskjellige fag, og UiA er med i syv av dem i tillegg til den UiA leder.

Publisert: 09.02.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo