Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Omtale (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (10)
  • Religion/etikk/filosofi (10)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Læreplaner (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Alternativ pedagogikk (2)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Lek (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Forskning og Forandring (1)
  • Første steg (1)
  • NTNU (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Knut Ove Æsøy (2)
  • Geir Skeie (1)
  • Hallvard Håstein (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Jean Bergane (1)
  • Karen Bauer (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Monica Hammer (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Øystein Brekke (1)
Fagartikkel

Gi barna rom for lek

I en tid med et økende læringspress i barnehagen er det viktig å se betydningen av det å bare være med barna i leken.

Publisert: 15.01.2025 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagfellevurdert

«Det var som en espresso» – erfaringer med undervisning i bevegelse i høyere utdanning

Hvordan er det mulig å gjennomføre en del av undervisningen i bevegelse, og hvordan opplever studenter undervisningen med innlagte bevegelsessekvenser?

Publisert: 03.12.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 2/2024
Artikkel

Tok i bruk 2000 år gammel undervisningsmetode

«Det var som en espresso», var en av tilbakemeldingene fra studenter som var med i et forskningsprosjekt om gåturer lagt inn i undervisningen.

Publisert: 24.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Engelsk — Fagfellevurdert

Norwegian teachers’ understandings of conspiracy theories

Det å reflektere over ulike forståelser av konspirasjonsteorier og hvordan disse former foreslåtte løsninger, er ikke bare fordelaktig, men nødvendig hvis man ønsker å imøtegå konspirasjonsteorier.

Publisert: 24.04.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 1/2024
Fagartikkel

Vitenskapen om tegn – en ny inngang til spesialpedagogisk forskning og praksis

Forfatteren av denne artikkelen undrer seg over hvorfor det er skrevet så lite om tegnenes betydning (semiotikk) i pedagogisk og spesialpedagogisk faglitteratur.

Publisert: 11.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagfellevurdert

Etiske verdier og eksistensiell utforskning: Hvordan kan skolens religions- og livssynsundervisning arbeide med bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema?

Læreplanene i religions- og livssynsfagene har først og fremst lagt vekt på etiske og eksistensielle perspektiver når de omtaler arbeidet med bærekraftig utvikling. Religionsdidaktikken bør derfor ha klare oppfatninger om hva disse to perspektivene innebærer.

Publisert: 15.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Fagartikkel

Om levande lærarkunnskap – eit filosofisk essay

Det er eit problem at den gjengs talemåten av omgrepet «kunnskap» ikkje reknar med ein levande kunnskap, men refererer til ord og informasjon. Det som gjer ein lærar verkeleg god, er kanskje ikkje mogeleg å uttrykke i ord – eller som teori.

Publisert: 09.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Omtale

Skal forske på trosopplæring og KRLE

Med nesten 12 millioner forskningskroner skal Høgskolen i Innlandet lede en studie som skal se på forholdet mellom trosopplæring i trossamfunn og KRLE-undervisningen i norsk skole, for barn og unge fra religiøse minoriteter.

Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Fagartikkel

Utdanningsvitskapens positivistiske arv

Det finst ein tendens til å tenkje at berre forskarmetodar gir kvalitetssikra kunnskap til skule og lærarutdanning, men vitskap og kunnskap er meir enn berre sanningar om saksforhold uttrykt ved hjelp av bestemte metodar. Arbeidet i klasserommet bør ha sitt grunnlag i eit større vitskapleg mangfald.

Publisert: 10.02.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Omtale

Kulturarv, tradisjoner og verdier

Førstelektor Halldis Breidlid skriver om hvordan kulturarv og verdier forstås og framstilles i skolens sentrale styringsdokumenter.

Publisert: 28.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo