Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (7)
  • Skriving (7)
  • Barnetrinn (2)
  • Digitalisering (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Uniped (2)
  • Bedre skole (1)
  • Lesesenteret (1)
  • NTNU (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Holten Kvistad (1)
  • Arne Johannes Aasen (1)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Gustaf Bernhard Uno Skar (1)
  • Ingrid Svennevig Hagen (1)
  • Marianne Engen Matre (1)
  • Marita Byberg Johansen (1)
  • Steinar Brandslet (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
  • Åsmund H. Eikenes (1)
Fagfellevurdert

En profesjonsrettet og forskningsbasert masteroppgave

Hva ligger i grunnskolelærerstudenters oppfatning av profesjonsrettet, praksisorientert og forskningsbasert angående deres entreprenørielle masteroppgave?

Publisert: 24.01.2025 Hentet fra Uniped (Vol. 47) 4/2024
Fagartikkel

Eleven som forsker − bibliotekaren som veileder

Når elevenes forskningsprosjekter starter i skolebiblioteket, blir elevene oppmerksomme på bibliotekarens rolle som medspiller i forskningsarbeidet. Ved Elvebakken videregående skole har denne arbeidsmåten gitt klare resultater.

Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagfellevurdert

Læreres kunnskapskilder til skriveopplæring i begynneropplæringen

Med Kunnskapsløftet (LK06) ble skriving innført som en av fem grunnleggende ferdigheter. Selv om skriving formelt har vært ansett som en nøkkelferdighet i over femten år, finnes det ingen offentlige retningslinjer for opplæring i skriving i de ulike fagene.

Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Artikkel

Skriv for hånd før paden tar deg

Du lærer mye bedre av å skrive for hånd enn på et tastatur. For barnas hjerneutvikling er det viktig å bruke finmotorikken.

Publisert: 16.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Engelsk — Fagfellevurdert

Speech-to-Text Technology as an Inclusive Approach: Lower Secondary Teachers’ Experiences

Tale-til-tekst-teknologi gjør det mulig for elevene å skrive med stemmen. Denne kvalitative studien utforsker seks læreres erfaringer med å introdusere slik teknologi i ungdomsskolen.

Publisert: 04.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagfellevurdert

Å bli ein formidlar: læring og identitet i eit praksisfellesskap

Formidling er ei sentral oppgåve for universitet og høgskular, og institusjonane har eit ansvar for å sikre at studentar og forskarar har den relevante kompetansen dei treng for å utøve formidlinga på ein hensiktsmessig måte.

Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 3/2021
Artikkel

Vil gi barn god undervisning i skapende skriving

Barnebokforfatter Bjørn Arild Ersland har som mål at alle norsklærere i barneskolen skal bli trygge i å undervise barn i skapende og kreativ skriving. Nå skal han få hjelp fra lærere og elever i Lindesnes til å finne ut hvordan det kan gjøres.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Lesesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo