Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (6)
  • Barnehage (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Forskning og Forandring (6)

Artikkelforfatter

  • Vigdis Foss (2)
  • Elin Eriksen Ødegaard (1)
  • Hege Fimreite (1)
  • Ingrid Fossøy (1)
  • Johanne Ilje-Lien (1)
  • Karen Bauer (1)
  • Kjartan Skogly Kversøy (1)
  • Kristin Lebesby (1)
  • Lisbeth Øyum (1)
Fagfellevurdert

Medbestemmelsessystemets direkte medvirkning: Resultater fra et aksjonsforskningsprosjekt i sykehjem og barnehager

Hovedavtalene i norsk arbeidsliv forplikter tillitsvalgte, ansatte og ledere til å samarbeide om utvikling av virksomheten. Men de samme avtalene gir få retningslinjer for hvordan et slikt topartssamarbeid kan gjennomføres i praksis.

Publisert: 09.12.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 1/2024
Fagfellevurdert

«Det var som en espresso» – erfaringer med undervisning i bevegelse i høyere utdanning

Hvordan er det mulig å gjennomføre en del av undervisningen i bevegelse, og hvordan opplever studenter undervisningen med innlagte bevegelsessekvenser?

Publisert: 03.12.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 2/2024
Fagfellevurdert

Det profesjonelle livet i unntakstilstanden

Hvordan påvirker reformarbeid forholdet mellom stat og profesjon? Denne artikkelen utforsker hvordan endrede krav til barnehagens funksjoner fra samfunnet påvirker rammeverket for utøvelse av profesjonell dømmekraft og praksis.

Publisert: 01.09.2021 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 4) 1/2021
Fagfellevurdert

«Det der er ikke representativt for en barnehagehverdag» – en utforsking av forskeren som konstruktør av «utopiske» undersøkelsessituasjoner

I denne artikkelen undersøker forfatteren potensialer og etiske utfordringer knyttet til det å skreddersy optimale undersøkelsessituasjoner i barnehageforskning.

Publisert: 04.12.2020 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 3) 1/2020
Fagfellevurdert

Frå stamme til satellitt – kva metaforar kan fortelje om korleis ei lærarutdanningsreform vert forstått og iverksett

Denne artikkelen bygger på analyser av metaforbruk når leiarar og lærarutdannarar i barnehagelærarutdanning fortel om iverksetting av ei reform, og i særleg grad pedagogikkfaget si rolle i denne samanhengen.

Publisert: 23.11.2020 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 2) 1/2019
Fagfellevurdert

Relevant forskning for hvem? Relevans for dem forskningen involverer gjennom utvidede muligheter for medvirkning

Denne artikkelen handler om forskerens forhold til dem som involveres direkte i forskningen.

Publisert: 02.12.2018 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 1) 2/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo