Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (7)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (6)
  • Læreplaner (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Fysisk helse (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnehage (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motorikk (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (7)

Artikkelforfatter

  • Petter Erik Leirhaug (2)
  • André Horgen (1)
  • Elin Eriksen Ødegaard (1)
  • Idar Lyngstad (1)
  • Inger Margrethe Tronstad (1)
  • Kjersti Mordal Moen (1)
  • Knut Westlie (1)
  • Kristian Abelsen (1)
  • Kristin Helstad (1)
  • Lise Wollan Porsanger (1)
  • Maria Grindheim (1)
  • Per Arne Øiestad (1)
  • Sindre M. Dyrstad (1)
  • Tiri Bergesen Schei (1)
  • Åge Vigane (1)
Fagfellevurdert

Bevegelse som kompetanse i kroppsøving – en empirisk undersøkelse av hvordan sentrale premissleverandører tenker og snakker om faget

Hva er kompetanse i kroppsøving?

Publisert: 26.03.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 9) 2/2025
Fagfellevurdert

Uaktsomhet i kroppsøving: En kritisk diskursanalyse av rettsavgjørelser

Hvordan konstrueres uaktsomhet i rettsavgjørelser hvor læreres handlinger i kroppsøving er vurdert som uaktsomme?

Publisert: 07.02.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 1/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Children’s movement according to the Norwegian framework plan: A document analysis

Bevegelse forstås som avgjørende for kjerneverdiene i rammeplanen. Gjennom en dokumentanalyse ser denne undersøkelsen på om bruken av begrepet bevegelse i rammeplanen underbygger hvordan styringsdokumentet framhever barndommens egenverdi.

Publisert: 15.08.2023 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 4/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Learning leadership in outdoor education: Effects of feedback

Et av hovedmålene med friluftslivsfag i høyere utdanning er å utdanne kompetente ledere. En måte å oppnå dette på, er ved å hjelpe studenter til å utvikle selvledelse og autonomi.

Publisert: 04.04.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 1/2022
Fagfellevurdert

Dedikerte lærere med bål på timeplanen i videregående skole

Noe av hemmeligheten i en bålets didaktikk er kanskje at helheten er mer enn summen av delene, og at det bare er ved å fyre bål en kan vekke bålets mulige magi og levendegjøre dets pedagogiske potensialer.

Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 1/2022
Fagfellevurdert

«… for eg skal ha eit godt lag»: Friluftslivslærarar si organisering av klassen på tur

Å studere friluftslivsklassar på tur er studiar av små komplekse, dynamiske og sosiale system. Friluftslivslæraren er ein integrert del av dette systemet og leiaren av det.

Publisert: 18.02.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 1/2022
Fagfellevurdert

Mellom entré og sorti – dramaturgisk didaktikk i klasserommet

Å tenke som en dramaturg kan bidra til å bevisstgjøre og profesjonalisere det didaktiske arbeidet i klasserommet. Vi undersøker hva dramaturgisk didaktikk kan innebære, og ser nærmere på hvordan dramaturgiske begreper og verktøy kan stimulere og utvikle lærerens iscenesettelse av undervisning.

Publisert: 10.09.2021 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 5) 2/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo