Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (7)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skriving (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (7)

Artikkelforfatter

  • Steinar Brandslet (2)
  • Anne Sliper Midling (1)
  • Guro Kulset Merakerås (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Karoline Ravndal Lorentzen (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
Artikkel

Tok i bruk 2000 år gammel undervisningsmetode

«Det var som en espresso», var en av tilbakemeldingene fra studenter som var med i et forskningsprosjekt om gåturer lagt inn i undervisningen.

Publisert: 24.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Skriv for hånd før paden tar deg

Du lærer mye bedre av å skrive for hånd enn på et tastatur. For barnas hjerneutvikling er det viktig å bruke finmotorikken.

Publisert: 16.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Ulike grep beskytter gutter og jenter mot selvmord

En ny studie viser tydelige kjønnsforskjeller: Nær familie er viktig for jenter med selvmordstanker. For gutter gir aktiviteter som sport, fritidsaktiviteter eller andre hobbyer spesielt god beskyttelse.

Publisert: 17.09.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Nesten alle lærte å lese med ny metode

Mange strever med å lese. Men en ny metode gir håp. Det handler om å gi barna de rette utfordringene.

Publisert: 01.02.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Blogg

Universitetsskolene i Trondheim gjør hverandre gode

Universitetsskolene i Trondheim (USSiT) er et samarbeid mellom Trondheim kommune, Trøndelag fylkeskommune og NTNU. Samarbeidet ble etablert i 2015, og har gått fra å være et midlertidig prosjekt til å få en tiårig rammeavtale. Hensikten er at alle partene skal bli styrket, og at resultatene skal deles med andre skoler i regionen og andre lærerutdanningsinstitusjoner. Dette gjør de ved å samarbeide om forsknings- og utviklingsprosjekter, som gir noe tilbake til alle de involverte.

Publisert: 01.10.2021 Hentet fra NTNU
Artikkel

Hva er en god lærer?

Det er forskjellige oppfatninger blant studenter, skolepolitikere og undervisere om hva en god lærer skal være, viser en ny studie ved NTNU.

Publisert: 07.05.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Ti funn om ADHD, atferdsvansker og overvekt hos barn

Mange barn vokser av seg ADHD. Foreldre tror barn er mer fysisk aktive enn de er. Triste barn blir lett oversett og får ikke den hjelp de har behov for i barnehagen. Noen barn øker mer i vekt enn andre. Forklaringen ligger i spisevanene og bare der.

Publisert: 08.01.2018 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo