Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (8)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (8)
  • Barnehage (7)
  • Lærerutdanning (4)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Ny som lærer (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Lek (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Profesjonsetikk (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (8)

Artikkelforfatter

  • Annette Kristoffersen Winje (1)
  • Aud Torill Meland (1)
  • Eivind Aadland (1)
  • Elin Eriksen Ødegaard (1)
  • Elisabeth Bjørnestad (1)
  • Ingrid Pramling Samuelson (1)
  • Johanna Birkeland (1)
  • Lena Aronsson (1)
  • Lillian Pedersen (1)
  • Mari Engesæter (1)
  • Merete Nornes-Nymark (1)
  • Per-Einar Sæbbe (1)
  • Siri Sollied Madsen (1)
  • Sissel Aastvedt Halland (1)
  • Steinar Thorvaldsen (1)
  • Yngve Rosell (1)
Fagfellevurdert

Kvalitet i samspelet mellom personale og barn i norske barnehagar observert med ECERS-R

Kvaliteten på samspel mellom menneske er kjenneteikna av små nyansar. Å bruke eit kvantitativt observasjonsverktøy kan difor vere utfordrande og har vorte kritisert for å ikkje fange samspelskvalitet i djupna. Samstundes gir det oss eit oversiktsbilete som fortel noko om kva sider ved samspelet mellom personalet og barna som er vektlagt.

Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 3/2022
Svensk — Fagfellevurdert

Intresse för forskning och intressanta forskare: forskningsetikens erbjudande till barn som är deltagare i forskning

Utredninger om forskningsetikk i studier med barn beskriver potensielle farer og hva barn må beskyttes mot. I denne artikkelen blir perspektivet snudd. Kan deltakelse i forskning også kunne ses som et attraktivt tilbud om å få være med på noe som er meningsfullt og interessant?

Publisert: 07.11.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 3/2022
Fagfellevurdert

Brudd og sosial ekskludering i ulike barnefellesskap

Barns uttrykk for hvem som er innenfor og utenfor i et barnefellesskap kan uttrykkes tydelig og direkte verbalt og/eller gjennom fysisk handling, men de kan også uttrykkes mer indirekte og fortolkende.

Publisert: 30.03.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagfellevurdert

Hvordan forstå progresjon i barnehagens rammeplan

Hvilke betingelser gir målformuleringer i rammeplanens fagområder for barnehagepersonalets arbeid med progresjon?

Publisert: 28.02.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 1/2023
Fagfellevurdert

«Jeg kunne like gjerne vært en assistent» – En studie av nyutdannede barnehagelæreres posisjonering i barnehagen

Hanna Arendt påpeker at den største faren i et offentlig rom er å forby spørsmål, da dette kan skape et totalitært samfunn hvor flokkmentaliteten får råde. Gjennom kritiske spørsmål, refleksjon og motstand må vi stoppe opp og tenke over våre handlinger.

Publisert: 19.01.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 3/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Implications of the imposed and extensive use of online education in an early childhood education program

Hvilken betydning har koronapandemien hatt for barnehagelærerstudentenes bruk av digital teknologi?

Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022
Fagfellevurdert

Under lupen – praksislæreres observasjonspraksis i barnehagen

Artikkelen presenterer resultater fra en studie om praksislæreres doxa. Gjennom en Mixed Methods-studie gis innsikt i hvordan barnehagelærere (praksislærere) snakker om hvordan, når og hvorfor de observerer.

Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 17) 1/2018
Fagfellevurdert

Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør man ikke det i barnehagen?

I denne artikkelen er fem norske barnehagelærere studert for å kunne finne kjennetegn på barnehagens undervisningspraksis.

Publisert: 08.06.2017 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 14) 2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo